För tredje året i rad samlar Pantamera esportsaktörer och gamers i en gemensam insamlingskampanj för Musikhjälpen. Flera företag och massvis av privatpersoner har donerat sina pantpengar till bössan, som vid Musikhjälpens slut landade på 534 479 kronor. Sammanlagt har kampanjen dragit in 1 302 463 kronor till människor i nöd.
Årets upplaga av Pantameras insamlingskampanj slår inte bara tidigare års insatser, den summerar dessutom kampanjens totala bidrag till över en miljon kronor. Tusentals människor har tillsammans företag som DreamHack och Spotify varit med och bidragit till bössan, som i år öppnade redan i januari.
En kampanj med många vinnare
I fredags klev kampanjens två ambassadörer, streamer- och Youtube-profilerna Yacine ”yzn” Laghamri och Samuel ”SampeV2” Stronegger, in i Musikhjälpsburen. Där lämnade de över Pantamera med esportens totala donation på 534 479 kronor. Utöver ambassadörernas stora engagemang har även insamlingevent som Musikgibbet och välgörenhetsstreamen bidragit till det stora intresse och alla bidrag som omgärdat kampanjen under året.
- Det här är en ultimat aktivitet, dels för att vi pantar vilket är bra för miljön, dels för att vi skänker pengarna till musikhjälpen, vilket är bra för människor. Det ger oss dessutom en möjlighet att visa Sverige hur stark esporten är, vilket är bra för oss gamers, säger Yacine.
I ett försök att nå en ny målgrupp valde Pantamera redan 2011 att satsa på esport. Genomslaget blev stort och sedan dess har det årliga samarbetet varit ett givet inslag.
- Vi har arbetat med esport på olika sätt i många år. Det är ett starkt community med många hängivna människor. Årets tema är riktigt tungt, men projektet kring insamlingen har varit både roligt och tacksamt. Några av våra största aktörer inom esport och musik har tillsammans med gamers över hela landet pantat ihop över en halv miljon kronor, som det här jättecommunityt donerar för att hjälpa människor i nöd. Det är så många som vinner på det här initiativet – tillsammans gör vi skillnad både för människor och för miljön säger Lovisa Lannerstedt, projektledare på Pantamera.
Pantpengar som möjliggörare
- Vi lägger mycket kraft på att samarbeta med olika organisationer och företag, både för att få ännu fler att panta ännu mer, men också för att skapa samhällsnytta. Det resultat vi ser, i form av insamlade pantpengar, visar på panten som möjliggörare, säger Lovisa Lannerstedt.
Här kan du läsa mer om Pantameras olika insamlingssamarbeten.
Årens insamlingar till Musikhjälpen
Pantamera med esporten 2019: 534 479 kr
Pantamera med esporten 2018: 509 331 kr
Pantamera med esporten 2017: 258 653 kr
Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot omkring 2 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu