2018-09-14 09:00Pressmeddelande

Esportare och artister i gemensam insamlingskampanj med Pantamera

null

När Pantamera 2011, i ett försök att nå en ny målgrupp, valde att satsa på esport var det ett helt nytt grepp i Sverige. Genomslaget blev stort, 2015 belönades satsningen med ’Årets kampanj’ i Stockholm Media Week. Sedan dess har samarbetet med esporten utvecklats och 2017 skramlade man gemensamt ihop över 350 000 SEK till Musikhjälpen. Idag drar årets insamlingskampanj igång och i laguppställningen finns både kända esportsprofiler och svenska musikartister.

Idag går startskottet för ’Pantamera med esporten’ – en tre månader lång insamlingskampanj till förmån för årets upplaga av Musikhjälpen. Till och med den 12 december tävlar åtta av landets största streamers om vem som, tillsammans med sina följare, kan panta ihop det största bidraget till Musikhjälpen. Därefter avgörs tävlingen under Musikgibbet, en livestreamad turnering på Inferno Online i Stockholm där välkända musikartister och esportsprofiler tävlar mot varandra i spelet Counter-Strike: Global Offensive. Vinnarna av Musikgibbet 2018 får den stora äran att skänka hela den ihoppantade prispotten till Musikhjälpen.

 

Gamers över hela landet är inbjudna
Det är inte bara artister och etablerade streamers som utgör lagen under Musikgibbet. Alla de som varit med och bidragit med sina pantpengar får också möjlighet att tävla om tre av platserna i turneringen.

-Pantamera har arbetat med esport på olika sätt i flera år. Det är ett starkt community med många hängivna människor, ett riktigt roligt gäng att jobba med! Intresset för insamlingskampanjen var stort förra året och vi hoppas att lika många engagerar sig i år. Att panta är ju att göra en insats i sig – det här är dubbel välgörenhet, säger Lovisa Lannerstedt, kommunikatör på Pantamera.

Musikgibbet 2018
Musikgibbet är en livestreamad CS:GO-turnering som arrangeras av Pantamera och Universal Music i samarbeta med Inferno Online. Förra året gjorde artister som Dead by April, Dada Life, Urban Cone, Nause, Dolly Style och Tjuvjakt upp om förstaplatsen tillsammans med gamers som yzn, Emilia Hult och SampeV2. Det vinnande laget, Tjuvjakt & yzn, fick äran att lämna över checken på 350 000 SEK under Musikhjälpens direktsändning.

  • -Att kunna kombinera esport och musik i denna typen av initiativ tycker både vi och många av artisterna vi jobbar med verkligen om. Att vi samtidigt kan samla in pengar för välgörenhet och prata om miljön är en match made in heaven, säger Daniel Persson, projektledare på Universal Music.

Årets tävlande artister kommer att släppas successivt fram till finalen, Musikgibbet den 12:e december. Listan över årets streamers finns på insamlingskampanjens hemsida, esport.pantamera.nu. Där finns också mer att läsa om hur dukan bidra och vara med och tävla om en plats till Musikgibbet 2018.

Summering från förra årets Musikgibb https://vimeo.com/257893256.
Hemsida https://esport.pantamera.nu/
Pressbilder https://drive.google.com/drive/folders/14G-Eqe1YUcbfv78BCOjFK3KIKWN4j3b3


Kontakt

Pantamera
Lovisa Lannerstedt
lovisa.lannerstedt@returpack.se
0705 88 56 00

Universal Music
Gustav Käll
gustav.kall@umusic.com
0736 54 58 06

Pantamera drivs av Returpack AB för att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Vi arbetar för att säkra ett effektivt, hållbart och tillgängligt pantsystem. Målet är att 90 procent av alla burkar och PET-flaskor ska återvinnas. Huvudkontoret, liksom fabriken ligger i Norrköping. Här tar vi varje år emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu


Om Returpack - Pantamera

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu


Kontaktpersoner

Lovisa Lannerstedt
Projektledare Kommunikation
Lovisa Lannerstedt