2019-10-21 09:42Pressmeddelande

Musikgibbet 2019 – Här är årets artister, influencers och esportare

Fotograf: Adam KlingetegFotograf: Adam Klingeteg

Årets upplaga av Pantamera med esporten är i full gång och den 14 november är det dags för kampanjens omtalade CS:GO-turnering Musikgibbet. Idag släpps listan över de musikartister, influencers och gamers som kommer att vara med och tävla om vinsten - och äran att lämna över prispotten till årets omgång av Musikhjälpen.

I Musikgibbet möts gamers, influencers och artister i en livestreamad CS:GO-turnering som arrangeras av Pantamera och Universal Music. Turneringen är en del av den större kampanjen ’Pantamera med esporten’, ett initiativ som enat den svenska esportsscenen i flera år. 2018 drog kampanjen in över en halv miljon kronor till Musikhjälpen, en summa som uteslutande kommer från pantade burkar och flaskor.

Årets upplaga av Musikgibbet går av stapeln den 14 november, då med gruppspel på Inferno Online. De två lag som tar sig därifrån får sedan göra upp under den stora finalen på DreamHack Winter den 30 november. Det lag som står som vinnare när turneringen är över, får äran att donera prispengarna till Musikhjälpen.

Idag släppte Universal Music och Pantamera listan över medverkande musikartister, influencers och gamers till Musikgibbet 2019. Bland namnen finns både nya och välbekanta deltagare.

- Musikgibbet är en självklarhet att vara med i. Vi spelar datorspel och samlar in pengar till en så viktig sak, kan inte gå fel! Självklart går vi alltid all in, även fast det kanske inte visar sig på prispallen, säger Stefan Engblom från Dada Life, som nu deltar i Musikgibbet för tredje året.

Panta och tävla om exklusiva VIP-biljetter
I år är står även DreamHack som officiell partner till kampanjen. Som en del av partnerskapet kommer LAN-arrangören att donera alla insamlade pantpengar från de två festivalerna i Jönköping. Dessutom har alla som under perioden skänkt sina pantpengar till insamlingsbössan ’Pantamera med esporten’, chansen att vinna exklusiva VIP-biljetter till DreamHack. Biljetterna inkluderar resor, boende, festivalpass, “meet and greet”, guidad “bakom kulisserna”-rundtur och BYOC Premium-biljetter.

yzn och SampeV2 årets ambassadörer
Förra årets kampanj drevs av ett flertal esportsinfluencers. För 2019 års upplaga har Pantamera valt Yacine “yzn” Laghamri och Samuel “SampeV2” Stronegger som ambassadörer. De båda profilerna har gjort en gemensam video som presenteras på kampanjsajten, där de berättar varför de tycker att alla som älskar gaming borde engagera sig i kampanjen.
- Jag tycker att det här är en ultimat aktivitet! Ett; vi pantar – bra för miljön. Två; vi skänker pengar till Musikhjälpen – bra för människor. Tre; vi visar Sverige hur stark esporten är – bra för oss. Och fyra; Vi gör en insats – good for you! Säger Yacine.

De deltar i Musikgibbet 2019:

• SampeV2
  • Yzn
  • Dada Life
  • DJ Mango
  • Anis Don Demina
  • Chapmad
  • Byggis & Mackan
  • Zaitr0s
  • Karaktärerna
  •  Ben Mitkus
  • Melika
  • Alex d´Rosso
  • Eddieboi
  • Jasse

Insamlingen har hittills dragit in 142 622 kronor. Läs mer på esport.pantamera.nu.

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot omkring 2 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu

Lovisa Lannerstedt
Projektledare Kommunikation