2018-12-14 06:34Pressmeddelande

Svensk esport samlar in över en halv miljon i pantpengar till Musikhjälpen

Musikgibbet på Inferno Online. I bild: Stefan från Dada life och Tilde/7licious. Foto: Philip Amlert.

Under tre månader har gamers över hela landet donerat sina pantpengar till förmån för Musikhjälpen, som igår fick ta emot checken på 501 347 kronor. Bakom Sveriges just nu största insamling står Pantamera tillsammans med några av landets främsta aktörer inom esport och musik.

Den 14 september gick startskottet för årets upplaga av ’Pantamera med esporten’ – en insamlingskampanj till förmån för Musikhjälpen. Sedan dess har några av Sveriges största streamers samlat in pengar från sina följare och stora esportsaktörer som Dreamhack och Inferno Online har donerat sin pant. Insamlingens största bidrag kommer från musikjätten Spotify, som skänker all pant från hela sin årsförbrukning av dryck på burk och flaska.Under torsdagskvällen möttes åtta lag i den livestreamade CS:GO-turneringen Musikgibbet, där de spelade om äran att få vara de som lämnade över checken till Musikhjälpen.

En kampanj med många vinnare
I går klev två spelare ur vinnarlaget, youtubern Ben Mitkus och Twitch-streamern Chapmad, in i buren och lämnade över Pantamera med esportens totala bidrag på 501 347 kronor. Summan, som till exempel skulle kunna bekosta fem undervisningscenter för barn med funktionsnedsättningar, är just nu Sveriges största insamling till förmån för Musikhjälpen.

– Det här har varit ett så himla roligt och tacksamt projekt! Några av våra största aktörer inom esport och musik har tillsammans med gamers över hela landet pantat ihop en halv miljon kronor, som det här jättecommunityt nu skänker till Musikhjälpen. Det är så många som vinner på det här initiativet – tillsammans gör vi skillnad både för människor och för miljön säger Lovisa Lannerstedt, projektledare för Pantamera med esporten.

Årets tema viktigt
Pantamera har arbetat med esport på olika sätt sedan 2011 och dragit igång flera kampanjer till förmån för Musikhjälpen. Årets insamling är initiativets största och många människor har varit med och engagerat sig.

– Esportsscenen är ju rätt unik. Alla är välkomna - oavsett fysiska förutsättningar. Här är det din prestation som betyder någonting, inte hur du ser ut. Dessutom tillåter ju de digitala omständigheterna att väldigt många kan vara med och utöva sporten, även de med vissa funktionshinder. Alla Musikhjälpens teman är värda att engagera sig i, så även årets. Vi är väldigt glada över allas engagemang! Säger Lovisa Lannerstedt.

För mer information kontakta:
Lovisa Lannerstedt, kommunikatör och projektledare på Returpack/Pantamera
Mob: +46 (0) 70 588 56 00
mail: lovisa.lannerstedt@returpack.se

Pantamera drivs av Returpack AB för att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Vi arbetar för att säkra ett effektivt, hållbart och tillgängligt pantsystem. Målet är att 90 procent av alla burkar och PET-flaskor ska återvinnas. Huvudkontoret, liksom fabriken ligger i Norrköping. Här tar vi varje år emot 1,85 miljarder burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu/

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,85 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu

Lovisa Lannerstedt
Projektledare Kommunikation