2019-05-23 09:07Kampanj

Pantamera med esporten 2019

Förra året pantade gamers över hela landet ihop över en halv miljon kronor till förmån för Musikhjälpen. Därmed slog man tidigare initiativ med god marginal och blev 2018 års tredje största bössa. I år går Pantamera ihop med DreamHack och två välkända esportsprofiler, med siktet på ett ännu starkare engagemang 2019.

När Pantamera 2011, i ett försök att nå en ny målgrupp, valde att satsa på esport var det ett helt nytt grepp i Sverige. Genomslaget blev stort, 2015 belönades vi med ’Årets kampanj’ i Stockholm Media Week och sedan dess har samarbetet med esporten utvecklats ytterligare.
- Galet engagemang förra året! Vi fick in pantpengar från både företag och privatpersoner över hela landet. Genom större närvaro på DreamHack i år hoppas vi göra det här initiativet ännu mer tillgängligt för kampanjens kärna – unga killar och tjejer som är väldigt bra på att konsumera dryck, men kanske inte alltid lika bra på att panta förpackningen, säger Lovisa Lannerstedt, projektledare på Pantamera.

Yzn och SampeV2 ambassadörer
Förra året drevs kampanjen av en rad olika esports-influencers. Årets pantambassadörer är streamer- och Youtube-profilerna Yacine "yzn" Laghamri and Samuel "SampeV2" Stronegger. I en gemensam video på kampanjens sajt låter de hälsa att esporten kan göra skillnad och att det här är ett gyllene tillfälle att göra gott – på många sätt.
- Jag tycker att det här är en ultimat aktivitet! Ett; vi pantar – bra för miljön. Två; vi skänker pengar till Musikhjälpen – bra för människor. Tre; vi visar Sverige hur stark esporten är – bra för oss. Och fyra; Vi gör en insats – good for you! Säger Yacine.

DreamHack Winter och Musikgibbet
Pantamera med esporten fortsätter ända fram till Musikhjälpen i december och kulminerar under DreamHack Winter där Pantamera, i samarbete med Universal Music, bjuder in artister och esportsprofiler till sin livestreamade CS:GO-turnering Musikgibbet. Vinnarna får äran att donera den slutgiltiga prispotten, som förra året översteg 500 000 SEK, till Pantamera med esporten-kampanjen.
- Vi är väldigt stolta över att vara en del av Pantamera med esporten och att kunna bidra till Musikhjälpen. Vi tror att DreamHack-deltagarna kommer att uppskatta engagemanget eftersom att de nu kan göra bra både för miljön och för människor i nöd, säger DreamHacks VD Marcus Lindmark.

Läs mer om kampanjen på www.pantameramedesporten.nu.

Länk till youtube-klippet med yzn och SampeV2: https://youtu.be/NW9aV1PxqjM

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot omkring 2 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu

Lovisa Lannerstedt
Projektledare Kommunikation