2011 pantade svenskarna mer än någonsin tidigare. Ny statistik från Returpack visar att vi under 2011 pantade i snitt 154 burkar och flaskor per person, en rejäl ökning jämfört med föregående år då siffran låg på 146. På Returpack konstaterar man att kontinuerliga aktiviteter för att öka pantningen ger resultat och att unga i storstäder fortfarande är sämre pantare än genomsnittet.
Returpack, som ansvarar för det svenska pantsystemet, har som vision att alla burkar och flaskor som säljs också ska pantas. Under 2010 påbörjades en kraftsamling med extra åtgärder för att öka återvinningen. Även en höjning av pantbeloppet på burken från 50 öre till en krona genomfördes. Under 2011 har man fortsatt i samma takt med flera aktiviteter vilket nu visar sig ha gett resultat.
– Vi märker att våra ansträngningar ger resultat. Under 2011 har vi inlett kampanjen ”Att återvinna är en hit” för att få allmänheten att panta mera. Vi har också arbetat med aktiviteter mot den yngre målgruppen som är sämre på att panta än genomsnittet. Dessutom öppnade vi i höstas en pantmottagning i Stockholm, för att förenkla för kunder med mycket pant, säger vd Pelle Hjalmarsson.
Samarbeten gynnar återvinning
Returpack arbetar ständigt med olika aktiviteter för att öka återvinningen av burkar och flaskor. Bland annat genom samarbeten med föreningar, skolor, turistanläggningar och kommuner.
– I sommar fortsätter vi med våra satsningar på turistorter och festivaler. Dessutom samarbetar vi med Sjöräddningssällskapet för att öka tillgängligheten och även motivera konsumenter att panta burkar utan pant, säger Katarina Lundell, kommunikationschef Returpack.
Stockholmare sämre pantare
Returpacks statistik visar också att storstadsbor pantar sämre än andra och att den lilla PET-flaskan inte pantas i samma utsträckning som burken och den stora PET-flaskan.
– En anledning till att storstäderna har lägre återvinning är att fler unga bor där och de har ett annat konsumtionsmönster. Bland annat konsumerar de ofta den lilla PET-flaskan utomhus, säger Katarina.
Bland Sveriges tio största städer är det endast Norrköping som ligger över snittet, med 170 pantade burkar och flaskor per person.
Strömstad fortsatt bästa kommun
Av landets samtliga kommuner pantar man mest i Strömstad, där låg snittet på 1656 pantade burkar och flaskor per person under 2011. Därefter följer flera andra gränskommuner, som till exempel Haparanda och Åre.
– I kommuner med mycket turister och gränshandel är pantningsgraden högre. Dessutom bidrar ofta stora handelscentrum till mer pant, förklarar Katarina.
Ger burkar evigt liv
Att panta är en enkel vardagshandling som gör stor skillnad för miljön. Genom att tillverka en burk av återvunnet aluminium sparar man 95 procent energi, jämfört med nytillverkning.
– Man skulle kunna säga att vi på Returpack, tillsammans med alla pantare, ger burkar evigt liv, berättar Katarina.
Se bifogad topp- och bottenlista per kommun och län.
Fullständig statistik per län och kommun finns att hämta på http://www.pantamera.nu/pantstatistik
För mer information kontakta:
Katarina Lundell, kommunikationschef Returpack
Tel: 011-19 19 82
katarina.lundell@returpack.se
Pelle Hjalmarsson, vd Returpack
Tel: 011-19 19 61
pelle.hjalmarsson@returpack.se
Returpack ansvarar för pantsystemet av burkar och återvinningsbara plastflaskor i Sverige – ett system i världsklass. Företaget informerar om pantsystemet, administrerar ekonomin och samordnar återtagningen av pantförpackningar. Huvudkontoret, liksom fabriken där burkar och flaskor samlas, ligger i Norrköping. Returpack ägs till 50 procent av Sveriges Bryggerier AB, till 25 procent av Sveriges Dagligvaruhandel och till 25 procent av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu
Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu