2011-06-20 08:00Pressmeddelande

The Ark återvinner musik – som ska få oss att panta ännu mera

null

Idag är det premiär för Pantameras nya reklamfilmskampanj på temat ”Att återvinna är en hit”. Kampanjen bygger på att svenska artister återvinner en Pantamera-låt. Först ut bland artisterna är the Ark, som just nu är ute på sin avskedsturné.  

– Vi är väldigt restriktiva när det gäller att medverka i reklamsammanhang, men i det här fallet handlar det ju inte om någonting kommersiellt. Istället bidrar vi till någonting som är bra. Dessutom gillar vi idén med att återvinna musik, säger Ola Salo.

Årets sommarplåga?
Kampanjen går ut på att göra en gammal låt till en ny låt, precis som gamla burkar och flaskor blir till nya. På så sätt tar man återvinningen ytterligare ett steg.

– The Ark hjälper oss att lyfta betydelsen av att panta genom att återvinna vår gamla reklamlåt Pantamera, som vi själva har återvunnit från originalet Guantanamera. The Arks tolkning är helt nyskapande och så bra att jag tror den har potential att bli årets sommarplåga, säger Katarina Lundell, marknadschef på Returpack.

Alla som vill kan delta
The Ark är det första bandet i kampanjen. Vem som blir nästa artist vill Returpack inte avslöja men under senhösten kommer stafettpinnen att gå vidare. Parallellt med reklamfilmerna bjuds även allmänheten in att delta i kampanjen via webben.

– Alla som vill kan återvinna pantamera-låten och ladda upp sin egen version på vår webbplats, där man också kan tävla med sitt bidrag, säger Katarina Lundell.

Pantrekord
Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta. Förra året pantade vi i genomsnitt 146 burkar och flaskor per person, jämfört med 144 året innan. Men Returpack har som vision att alla burkar och flaskor som säljs också ska pantas.

– Vid sidan av våra kommunikationskampanjer har vi gjort många insatser för att öka pantningen, bland annat höjde vi pantbeloppet på burken förra året. Vi har också jobbat med att öka tillgängligheten för dem som konsumerar sin dryck utomhus. Nu hoppas vi förstås att The Ark ska inspirera ännu fler att panta ännu mer, avslutar Katarina.

För mer information kontakta:
Katarina Lundell, Marknadschef Returpack
Tel: 011-19 19 82

katarina.lundell@returpack.se


Besök gärna den nya kampanjsidan: http://hit.pantamera.nu
Information om Returpack och fler bilder finns på:
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ab_svenska_returpack

Returpack ansvarar för pantsystemet av burkar och återvinningsbara plastflaskor i Sverige – ett system i världsklass. Företaget informerar om pantsystemet, administrerar ekonomin och samordnar återtagningen av pantförpackningar. Huvudkontoret, liksom fabriken där burkar och flaskor samlas, ligger i Norrköping. Retupack ägs till 50 procent av Sveriges Bryggerier AB, till 25 procent av Sveriges Dagligvaruhandel och till 25 procent av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu


Om Returpack - Pantamera

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu


Kontaktpersoner

Katarina Lundell
Marknad- och kommunikationschef
Katarina Lundell
Sara Barthelson Riismark
Kommunikationsansvarig
Sara Barthelson Riismark
Carita Classon
Produktchef
Carita Classon
Lovisa Lannerstedt
Projektledare Kommunikation
Lovisa Lannerstedt