Tack vare livsmedelsbutikerna har Sverige ett av världens ledande pantsystem för dryckesförpackningar. 92 procent av den totala pantvolymen slussas genom livsmedelsbutikernas pantutrymmen. Därför ordnas nu en av landets största butikstävlingar, Årets Pantbutik, med över 3 000 nominerade butiker.
Från Karesuando till Smygehamn – i hela Sverige finns butiker med pantautomater, som tillsammans tog emot 2,5 miljarder pantförpackningar förra året.
– Att alla har tillgång till att panta är helt avgörande för att vårt pantsystem blivit så framgångsrikt, och fortsätter att växa för varje år. Där är butikernas insatser en grundförutsättning. Det finns ett fantastiskt engagemang runt om i hela landet, vilket Årets Pantbutik handlar om, säger Lil Berger, projektledare på Returpack.
Förra året utsågs ICA Supermarket Spara i Uddevalla till Årets Stoltaste Pantbutik, där handlare Victoria Hansson och hennes medarbetare röstades fram av ett stort antal kunder.
– Vi blev helt tagna av alla fina kommentarer, det gav oss en riktig boost! Men så är vi också väldigt noga med att sköta vårt pantutrymme. Ett riktigt bra pantutrymme är helt klart en konkurrensfördel som drar nya kunder, säger Victoria Hansson.
I år nomineras över 3 000 butiker som får tävlingsmaterial och hjälp med marknadsföring av sin nominering. Sedan är det upp till kunderna att rösta och motivera varför just deras butik är Årets Pantbutik. I tävlingspotten ligger 100 000 kronor som de vinnande butikerna får fördela till välgörenhet.
– Det var verkligen roligt att vinna tävlingen, vi firade med tårta både med personal och kunder. Och det kändes väldigt fint att kunna ge 20 000 kronor till Barncancerfonden, då alla drabbas av detta på något sätt.
Tävlingen Årets Pantbutik inleddes i augusti och röstningen pågår fram till 13 oktober, då en jury utser fem vinnare utifrån kundernas kommentarer och motiveringar.
Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 2,7 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu