2011-06-13 08:00Pressmeddelande

Svenskar slår pantrekord – igen

null

Aldrig tidigare har vi pantat så flitigt i Sverige som under 2010. Enligt färsk statistik från Returpack pantade vi i snitt 146 burkar och flaskor per person, vilket kan jämföras med året innan då snittet låg på 144. Den kraftsamling som Returpack gjorde under förra året, då man bland annat höjde panten på burken och ökade tillgängligheten, har därmed givit resultat.

 Returpack, som ansvarar för det svenska pantsystemet, har som vision att alla burkar och flaskor som säljs också ska pantas. Under 2010 gjordes en rejäl kraftsamling, bland annat höjdes pantbeloppet på burken från 50 öre till en krona. Tillsammans med drygt 25 kommuner runt om i landet monterade man också upp specialdesignade pantbehållare för de som konsumerar sin dryck utomhus.

 – Vi märker redan att våra extra insatser har givit resultat. Bland annat kan vi konstatera att återvinningen har ökat i nästan samtliga kommuner som satsat på pantbehållare. Det höjda pantbeloppet har också påverkat i viss grad, men kommer att få ännu större genomslag under 2011, när antalet enkronas burkar på marknaden ökar, säger Pelle Hjalmarsson, vd på Returpack.

Strömstad i topp
Strömstad är den kommun som toppar statistiken även 2010, här pantas i snitt 1398 burkar och flaskor per person. Men enligt Returpack handlar det inte om att strömstadsbor är så mycket bättre pantare än andra.

– När vi tittar på statistiken på kommunnivå så vet vi att de kommuner som har stora handels- och köpcentrum har en fördel. Strömstads höga pantnivå beror till stor del på de många turisterna och gränshandeln, säger Pelle Hjalmarsson.

Storstadsbor sämre pantare
Statistiken visar också att storstadsbor är sämre pantare än genomsnittet. Bland de tio största städerna i Sverige ligger endast Norrköping över snittet, med 160 pantade burkar och flaskor per person. Stockholm hamnar längst ner bland de större städerna med ett snitt på 121.

– Ungefär så här har det sett ut de senaste åren och det finns flera orsaker till det. Bland annat bor det fler unga människor i större städer och vi vet att de unga ofta är sämre pantare. Men det är väldigt kul att Norrköping ligger i topp bland de större städerna eftersom det är här vi har vår fabrik och vårt huvudkontor, säger Katarina Lundell, marknadschef på Returpack.


Se länkad topp- och bottenlista per kommun och län.
Fullständig statistik per län och kommun finns att hämta på
http://www.returpack.se/pantstatistik/

För mer information kontakta:
Katarina Lundell, Marknadschef Returpack
Tel: 011-19 19 82
katarina.lundell@returpack.se

Pelle Hjalmarsson, vd Returpack
Tel: 011-19 19 61
pelle.hjalmarsson@returpack.se

Returpack ansvarar för pantsystemet av burkar och återvinningsbara plastflaskor i Sverige – ett system i världsklass. Företaget informerar om pantsystemet, administrerar ekonomin och samordnar återtagningen av pantförpackningar. Huvudkontoret, liksom fabriken där burkar och flaskor samlas, ligger i Norrköping. Retupack ägs till 50 procent av Sveriges Bryggerier AB, till 25 procent av Sveriges Dagligvaruhandel och till 25 procent av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu


Om Returpack - Pantamera

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu


Kontaktpersoner

Katarina Lundell
Marknad- och kommunikationschef
Katarina Lundell
Sara Barthelson Riismark
Kommunikationsansvarig
Sara Barthelson Riismark
Carita Classon
Produktchef
Carita Classon
Lovisa Lannerstedt
Projektledare Kommunikation
Lovisa Lannerstedt