2007-06-18 09:07Pressmeddelande

Sommar + pant = sant

År 2006 slog vi svenskar rekord i att panta burkar och plastflaskor. Totalt pantades 870 miljoner burkar, vilket är 82 miljoner fler än året innan. Omräknat i koldioxidutsläpp motsvarar den ökningen 49 787 flygresor till Mallorca tur och retur. Antalet pantade flaskor ökade från 336 miljoner till 390 miljoner.

Nu i högsommarvärmen, när konsumtionen av dryck på burk och flaska är som störst, går Returpacks fabrik i Norrköping på högvarv. Det är där som alla de pantade burkarna och flaskorna sorteras, räknas och balas för att så småningom bli till nya burkar och flaskor. En process som innebär stora miljövinster. Det går till exempel åt 95 procent mer energi att ta fram nytt aluminium mot att använda återvunnet.
Ökad konsumtion
En anledning till de höga pantvolymerna under förra året är förstås att konsumtionen av drycker i burk och flaska har ökat. Under förra året drack vi i genomsnitt 27 liter buteljerat vatten per invånare. Samma siffra 1997 var 13 liter – en ökning med över 100 procent på tio år. Även konsumtionen av läsk har ökat, dock inte i samma utsträckning.

En annan orsak till den ökade pantningen är den lag som trädde i kraft den första januari 2006. Den innebär att alla burkar och plastflaskor som säljs ska gå att panta.

– Den nya förordningen är av stor betydelse. De burkar och flaskor som tidigare inte ingick i pansystemet står för en stor del av pantökningen. Naturligtvis är det viktigt att ha ett så heltäckande retursystem som möjligt för att minimera den negativa miljöpåverkan, säger Jan Rehnberg, VD på AB Svenska Returpack.
Sverige en förebild
Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta, idag pantas omkring 85 procent av alla sålda burkar och flaskor. Men målsättningen är ännu högre.

– Vårt mål är att 90 procent av alla flaskor och burkar ska återvinnas. Vi är ganska nära men fortfarande finns det konsumenter vi behöver övertyga, säger Jan Rehnberg.

Det svenska pantsystemet har varit en förebild för flera länder, bland annat Norge, Finland, Danmark, Island och Estland och Returpack har ofta utländska kollegor på besök.


För mer information kontakta:

Jan Rehnberg, VD AB Svenska Returpack

Tel: 011-19 19 61

Mobil: 070-590 0969

Jan.rehnberg@returpack.se

www.returpack.se

www.pantamera.nu


Returpack ansvarar för pantsystemet av burkar och återvinningsbara plastflaskor i Sverige – ett system i världsklass. Företaget informerar om pantsystemet, administrerar ekonomin och samordnar återtagningen av pantförpackningar. Huvudkontoret, liksom fabriken där burkar och flaskor samlas, ligger i Norrköping. Returpack ägs av förpackningsindustrin, bryggerierna och handeln. www.returpack.se www.pantamera.nu


Om Returpack - Pantamera

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu


Kontaktpersoner

Katarina Lundell
Marknad- och kommunikationschef
Katarina Lundell