2012-06-14 08:00Pressmeddelande

Skidturister pantade för 250 000

null

Returpacks satsning för att få turister på svenska skidanläggningar att panta mera har varit lyckad. Hittills i år har anläggningarna som deltagit i projektet samlat in pant för 250 000 kronor. Största delen av pantpengarna går till välgörenhet, bland annat till den utrotningshotade fjällräven och till barncancerfonden.

Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta, nästan nio av tio burkar och PET-flaskor återvinns. Returpack, som ansvarar för det svenska pantsystemet, jobbar ständigt för att öka återvinningen ytterligare.

– Vi har som vision att alla burkar och flaskor som säljs ska återvinnas och vi testar många olika lösningar för att öka återvinningen ytterligare. Under de senaste åren har vi inlett ett flertal samarbeten, bland annat med skid- och stuganläggningar. Vi vet att många stugor ligger långt ifrån en pantautomat och därför är det lätt att pantburkar och flaskor åker ner bland soporna, säger Katarina Lundell, kommunikationschef på Returpack.

Logistiklösning och information
Redan förra året inledde Returpack ett samarbete med ett antal skidanläggningar i mindre skala. Nu har konceptet vidareutvecklats, bland annat med specialdesignade pant-igloos, pantpåsar till stugorna och informationsmaterial. I år deltog ett tiotal anläggningar och målsättningen är att utöka samarbetet med ännu fler anläggningar under nästa år. 

– Undersökningar visar att den dryck på burk och flaska som konsumeras utomhus och på semestern inte återvinns i samma utsträckning som när man befinner sig i hemmet. Genom att samarbeta med skid- och stuganläggningar vill vi underlätta för alla att panta mera, säger Katarina Lundell.

Hållbar skidsemester och pengar till välgörenhet
Skidanläggningarna som deltar i projektet har valt att skänka pantpengarna till välgörenhet. På Skistar Sälen, som varje år har hundratusentals besökare, skänker pengarna till Barncancerföreningen Dalarna.

 – Vi känner ansvar för att underlätta återvinningen på plats för att fjällsemestern ska bli så miljömässigt hållbar som möjligt. Att vi dessutom kan, genom pantpengarna, bidra till välgörenhet gör detta samarbete mycket givande, säger Linda Morell Nordisk PR Chef SkiStar.

Returpack ansvarar för pantsystemet av burkar och återvinningsbara plastflaskor i Sverige – ett system i världsklass. Företaget informerar om pantsystemet, administrerar ekonomin och samordnar återtagningen av pantförpackningar. Huvudkontoret, liksom fabriken där burkar och flaskor samlas, ligger i Norrköping. Returpack ägs till 50 procent av Sveriges Bryggerier AB, till 25 procent av Sveriges Dagligvaruhandel och till 25 procent av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu


Om Returpack - Pantamera

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu


Kontaktpersoner

Katarina Lundell
Marknad- och kommunikationschef
Katarina Lundell
Sara Barthelson Riismark
Kommunikationsansvarig
Sara Barthelson Riismark
Carita Classon
Produktchef
Carita Classon
Lovisa Lannerstedt
Projektledare Kommunikation
Lovisa Lannerstedt