2010-07-01 08:00Pressmeddelande

Skåneidrotten och Returpack i samarbete – för miljön och mer pengar till idrotten

null

Skåneidrotten och Returpack har nyligen inlett ett gemensamt testprojekt för att öka återvinningen av burkar och flaskor i Skåne och samtidigt öka intäkterna till idrottsföreningarna i regionen. Projektet innebär att de 2500 skånska idrottsföreningarna får ersättning för samtliga burkar och PET-flaskor som de samlar in, även för de privatimporterade och skadade burkar som inte ger någon pant.

– Det här kan vara ett enkelt sätt för idrottsföreningar att få extraintäkter. Vi vet att det finns stora mängder burkar som inte pantas för att de är skadade eller att de inte är försedda med ett svenskt pantmärke. Men fram till årsskiftet ger vi på Returpack en ersättning på 50 öre per burk till de idrottsföreningar i Skåne som hjälper oss att samla in dessa burkar, säger Katarina Lundell marknadschef på Returpack.

De privatimporterade burkarna ger ingen pant, eftersom man inte har betalat någon pant när man inhandlat dem. För att öka återvinningen av dessa burkar och minska nedskräpningen genomför Returpack ett testprojekt tillsammans med Skåneidrotten.

Extra krafttag för ökad återvinning

Sverige är ett av de bästa länderna i världen när det kommer till pantning. I snitt återvinns nästan nio av tio burkar och PET-flaskor. Men på Returpack nöjer man sig inte, därför tas nu extra krafttag för att öka återvinningen ytterligare. Bland annat höjs panten på burken från 50 öre till 1 krona under hösten, dessutom har man ökat tillgängligheten genom att sätta upp speciella pantbehållare för de som konsumerar sin dryck utomhus.

– Dessutom genomför vi ett antal aktiviteter under sommaren för att ytterligare öka återvinningen. Bland annat pågår just nu en kampanj för att rädda Östersjön där vi skänker 10 öre för varje privatimporterad burk som pantas till Världsnaturfonden. Vi deltar också vid ett flertal festivaler runt om i landet för att samla in burkar och PET-flaskor samt uppmuntrar barn och unga att ”jobba” som pantletare i sommar, säger Katarina Lundell, marknadschef på Returpack.

För mer information kontakta:

Katarina Lundell, Marknadschef Returpack

katarina.lundell@returpack.se

Joakim Lindström, Press och marknadsansvarig Skåneidrotten

joakim.lindstrom@skaneidrotten.se

Returpack ansvarar för pantsystemet av burkar och återvinningsbara plastflaskor i Sverige – ett system i världsklass. Företaget informerar om pantsystemet, administrerar ekonomin och samordnar återtagningen av pantförpackningar. Huvudkontoret, liksom fabriken där burkar och flaskor samlas, ligger i Norrköping. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlareförbundet (SSLF) www.returpack.se www.pantamera.nu/

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu

Carita Classon
Produktchef