2008-05-09 08:00Pressmeddelande

Returpacks miljötävling avgjord

null

Returpack har genomfört skoltävlingen Pantresan för tredje året i rad. De senaste månaderna har över 8000 elever runt om i landet fått lära sig hur det svenska pantsystemet fungerar. Därefter har de utformat ett tävlingsbidrag som visar varför man ska panta. Nu är tävlingen avgjord och två lyckliga vinnarklasser har utsetts.

Klass 6B på Linnéskolan i Malmö och klass 1-2 på Musikugglans skola i Karlskrona kan nu se fram emot en klassresa till Kolmårdens djurpark och ett studiebesök på Returpacks fabrik i Norrköping.
– Vi på Returpack arbetar med att förändra beteende via kunskap. Att panta är en liten och enkel handling som gör stor skillnad. Jag är övertygad om att ju fler som känner till att det går åt 95 procent mer energi att ta fram en ny aluminiumburk mot att återvinna en gammal, desto fler duktiga pantare får vi i framtiden, säger Katarina Lundell.

Sagoväska på 14 språk
Anneli Malmborg jobbar på Musikugglans skola i Karlskrona som är en av de två vinnarna i tävlingen. Musikugglan är en så kallad grönflagg-skola och bedriver ett aktivt miljöarbete.
– Det här känns fantastiskt roligt. Vi har arbetat med Pantresan under ett par månader och eleverna har varit mycket engagerade. Vårt tävlingsbidrag var en sagoväska med en saga för alla sinnen. Man kan både lyssna, läsa, se, känna och sjunga sagan. Eftersom vi har många elever som kommer från olika länder valde vi också att översätta sagan till barnens hemspråk. Där har elevernas föräldrar varit till hjälp och på så sätt har vi spridit kunskapen om pantsystemet till många fler, säger Anneli Malmborg, lärare på Musikugglans skola.

Unga – nyckeln till framgång
Vi svenskar är redan idag bland de bästa i världen på att panta och ett föregångsland när det gäller pantning. Förra året pantades totalt 1.4 miljarder burkar och flaskor. Trots det är det fortfarande många burkar och flaskor som slängs bland soporna och eldas upp.
– Av alla burkar och flaskor som säljs pantas ungefär 85 procent vilket är bra men inte tillräckligt bra. Förra året var det 250 miljoner burkar och flaskor som inte pantades vilket är ett enormt slöseri med resurser. Nyckeln till framgång är att få de unga att göra rätt från början vilket är vårt syfte med Pantresan, säger Katarina Lundell.


För mer information kontakta:
Katarina Lundell, marknadschef AB Svenska Returpack
Tel: 011-19 19 82
katarina.lundell@returpack.se
www.pantamera.nu


Om Returpack - Pantamera

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu


Kontaktpersoner

Katarina Lundell
Marknad- och kommunikationschef
Katarina Lundell