2010-05-18 10:30Pressmeddelande

Returpacks årliga miljötävling avgjord – 30 000 elever har deltagit

Returpacks skoltävling Pantresan har genomförts för femte året i rad. Tävlingen syftar till att skapa ett intresse för återvinning och öka miljömedvetenheten hos barn. Klass 3B på Långbrottsskolan i Åtvidaberg vann förstapriset. Nu kan klassen se fram emot en klassresa till Kolmårdens djurpark. Eleverna kom först i hård konkurrens ­­– skolklasser från hela Sverige deltog i Pantresan som hittills engagerat omkring 30 000 elever.

Under våren har förskole- och lågstadieklasser från hela landet deltagit i Returpacks tävling Pantresan, vars syfte är att skapa ett intresse för återvinning och öka miljömedvetenheten hos skolelever. Varje skolklass lär sig mer om återvinning och det svenska pantsystemet, och gör sedan ett tävlingsbidrag på samma tema. Returpack bidrar med material och filmer till de deltagande klasserna. Vann gjorde Klass 3B på Långbrottsskolan, som gjorde ett radioprogram. Nu väntar en skolresa till Kolmårdens djurpark och ett studiebesök på Returpacks fabrik.

Förutom förstapriset delar Returpack ut tio andrapriser, hundra tredjepriser och ett hederspris.

Vision för framtiden

Pantresan ingår i Returpacks kontinuerliga arbete för att öka medvetenheten kring miljö och återvinning.

– På Returpack har vi som vision att alla burkar och flaskor som säljs ska återvinnas. Pantresan är en viktig del i det här arbetet. Genom att väcka barnens intresse för återvinning redan i tidig ålder skapar vi förutsättningar för en hållbar livsstil i framtiden. Barn har dessutom en underbar förmåga att påverka sin omgivning, säger Katarina Lundell, marknadschef på Returpack.

Omfattande satsning för ökad pantning

I år gör Returpack en extra kraftsamling för att ytterligare öka återvinningen på burkar och PET-flaskor i Sverige, som redan är världsledande när det gäller pantning. Den 15 september kommer panten på aluminium- och stålburkar att höjas från 50 öre till en krona. Vidare testas flera lösningar för att göra pantning lättare och mer tillgängligt.

Radioprogrammet finns tillgängligt på www.youtube.com/pantresan samt på www.newsdesk.se/pressroom/ab_svenska_returpack och www.pantamera.nu

För mer information kontakta:

Katarina Lundell, marknadschef Returpack

Tel: 011-19 19 82

Mobil: 0705-64 53 75

katarina.lundell@returpack.se


Om Returpack - Pantamera

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu


Kontaktpersoner

Katarina Lundell
Marknad- och kommunikationschef
Katarina Lundell
Bengt Lagerman
VD
Bengt Lagerman
Sara Barthelson Riismark
Kommunikationsansvarig
Sara Barthelson Riismark
Carita Classon
Produktchef
Carita Classon
Lovisa Lannerstedt
Projektledare Kommunikation
Lovisa Lannerstedt
Rickard Andersson
Strategisk marknadsförare
Rickard Andersson