2014-11-28 14:11Pressmeddelande

Returpack vann Årets Specialpris på Återvinningsgalan 2014

null

 

Returpack/Pantamera var en av de svenska miljöhjältar som under torsdagskvällen hyllades vid Återvinningsgalan på Nalen i Stockholm, då vi vann Årets Specialpris.

 

- Vi är väldigt glada över utmärkelsen och det är också extra roligt att få den under 2014, som är ett stort jubileumsår för oss. Utöver att pantsystemen för burk och PET firar 30 respektive 20 år så uppmärksammar vi också Pantamera som fyller tio år i år, säger Katarina Lundell, marknadschef Returpack.

 

Juryns motivering:
Årets specialpris tilldelas en aktör som under många, många år gjort stora insatser för att verka för ökad medvetenhet om vikten av återvinning. Med nya idéer och visioner agerar vinnaren på ett modernt sätt för att öka återvinningen. Med inspirerande och tankeväckande kampanjer har man lyckats höja medvetenheten bland befolkningen. Idag, återvinns 92 procent av materialet. Under 30 år har svenska folket samlat in aluminiumburkar och därigenom bidragit till att 23 miljarder burkar har återvunnits. Kampanjer som Pantamera har gjort att återvinningen hela tiden ökar, och uppmärksammas långt utanför landets gränser. 2012 återvanns 958 miljoner burkar. Efter tre decennier i återvinningens tjänst förtjänar Returpack en rejäl hyllning.

Pantamera drivs av Returpack AB för att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Vi arbetar för att säkra ett effektivt, hållbart och tillgängligt pantsystem. Målet är att 90 procent av alla burkar och PET-flaskor ska återvinnas. Huvudkontoret, liksom fabriken ligger i Norrköping. Här tar vi varje år emot över 1,6 miljarder burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu/



Om Returpack - Pantamera

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu


Kontaktpersoner

Katarina Lundell
Marknad- och kommunikationschef
Katarina Lundell
Sara Barthelson Riismark
Kommunikationsansvarig
Sara Barthelson Riismark