2020-05-29 12:39Pressmeddelande

Returpack – Sveriges friskaste företag 2019

Returpacks ledningsgrupp med utmärkelsen Sveriges Friskaste Företag
Foto: ReturpackReturpacks ledningsgrupp med utmärkelsen Sveriges Friskaste Företag Foto: Returpack

Returpack har under många år arbetat med att sätta medarbetarna i fokus. Det är en viktig och självklar del i företagets hålbarhetsuppdrag. Under 2019 satsade företaget särskilt på inkludering och delaktighet kring säkerhetsmedvetande och hälsofrämjande aktiviteter. Ett arbete som gett utdelning då man idag fick utmärkelsen Sveriges Friskaste företag.

– Att få den här utmärkelsen när vi är mitt uppe i en pandemi kan ju kännas lite märkligt. Men det är ett bevis på att vårt långsiktiga arbete kring hållbarhet i alla aspekter givit resultat. För oss är medarbetarnas välbefinnande, engagemang och sociala hållbarhet en mycket viktig del av hållbarhetsarbetet. Att våra medarbetare mår bra, är friska, engagerade och trivs på jobbet är en viktig anledning till att vi i Sverige har ett av världens bästa pantsystem, säger Bengt Lagerman, vd på Returpack.

Returpack, som står bakom varumärket Pantamera, med huvudkontor i Norrköping och med verksamhet i hela Sverige, har hållbarhet som affärsidé. För Returpack inkluderar hållbarhet allt, inte minst medarbetarna. Därför arbetar företaget aktivt med att skapa en frisk arbetsplats på alla nivåer och ur alla aspekter, vilket också visat sig i de mycket höga resultaten från medarbetarundersökningar.

Om tävlingen Sveriges Friskaste Företag

Utmärkelsen Sveriges Friskaste företag delas ut för tredje året i rad och totalt deltog drygt 160 företag i årets upplaga av tävlingen. De deltagande företagen har svarat på frågor inom områdena systematiskt arbetsmiljöarbete, ledarskap, medarbetarskap och delaktighet samt hälsa och hållbart arbetsliv. Därefter har ett team på Feelgood, bestående av experter inom arbetsmiljö och hälsa, genomfört djupare analyser av företagen och identifierat sju finalister, däribland Returpack/Pantamera från Östergötlands län. Övriga finalister var: Städenheten Piteå kommun, Norrbottens län, Berners bil, Jämtlands län, SISAB, Stockholms län, Göteborgs Tingsrätt, Västra Götalands län, Olofströms kommun, Blekinge län, Ballingslöv, Skåne län.