2008-06-24 08:10Pressmeddelande

Returpack söker pantletare - mycket pengar att tjäna även i Värmland

null

För några veckor sedan kom Returpacks statistik som visar att Värmland är det län i Sverige som leder pantstatistiken. Trots det finns det fortfarande många burkar och flaskor som inte pantas. För att uppmuntra till ökad pantning och samtidigt ge ungdomar en möjlighet att tjäna extrapengar lanserar Returpack nu en kampanj där de söker pantletare. Och det finns mycket pengar att tjäna – förra året var det cirka 250 miljoner burkar och flaskor som inte pantades i Sverige.

I snitt pantade vi svenskar 135 burkar och flaskor per person och under förra året. Motsvarande siffra för Värmland var 171 – alltså hela 36 förpackningar över snittet. För att öka pantningen ytterligare i sommar går Returpack ut med en kampanj riktad mot ungdomar som vill tjäna extrapengar och samtidigt göra en insats för miljön.
–    Det finns många ungdomar som inte har fått något sommarjobb. Vi vill helt enkelt göra dem uppmärksamma på att pantning är ett sätt att tjäna extrapengar samtidigt som de gör en insats för miljön, säger Katarina Lundell, marknadschef på Returpack.

Kreativ insats för miljön
För att underlätta arbetet har Returpack samlat material till pantletarna på sin webbplats www.pantamera.nu. Där finns bland annat underlag till flygblad som kan lämnas till hushållen samt visitkort att ladda ner. De som anmäler sig för att bli pantletare får dessutom en pantväska, en t-shirt och en myntbörs hemskickad. För att locka fler har man också kopplat en tävling till aktiviteten där den som har lyckats panta mest den 17 augusti vinner en pantamera-cykel.
–    På webben har vi också samlat tips och idéer på ställen där man ofta hittar burkar och flaskor. För att uppmuntra de unga till att ta ett miljöansvar har vi ytterligare en cykel som vi kommer att ge till den som gjort en kreativ miljöinsats, säger Katarina.

Tävlingen på pantamera.nu pågår fram till den 17 augusti. Utöver cyklar som förstapris delas flera andra och tredjepriser ut.
–    Vi hoppas att tävlingen ska vara ett extra incitament att bli pantletare. Men i första hand vill vi att fler ska få upp ögonen för att det finns mycket extrapengar att tjäna i form av pant. Och även om vi i Sverige är duktiga, med en pantningsgrad på 85 procent, så är jag säker på att vi kan bli ännu bättre, avslutar Katarina.


För mer information kontakta:
Katarina Lundell, Marknadschef Returpack
Tel: 011-19 19 82
Katarina.lundell@returpack.se


Om Returpack - Pantamera

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu


Kontaktpersoner

Katarina Lundell
Marknad- och kommunikationschef
Katarina Lundell
Sara Barthelson Riismark
Kommunikationsansvarig
Sara Barthelson Riismark
Carita Classon
Produktchef
Carita Classon
Lovisa Lannerstedt
Projektledare Kommunikation
Lovisa Lannerstedt