2009-06-30 08:00Pressmeddelande

Returpack söker pantletare - 200 miljoner kronor finns att hämta

null

Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta - nästan nio av tio burkar och flaskor återvinns. Trots det var det över 200 miljoner burkar och flaskor som inte återvanns förra året. För att uppmuntra till ökad pantning och samtidigt tipsa ungdomar om hur de kan tjäna extrapengar i sommar genomför Returpack en pantletarkampanj. Det finns mycket extrapengar att tjäna, cirka 200 miljoner kronor.

Förra veckan kom Returpacks pantstatistik från 2008 som visade att vi svenskar återvann 1,44 miljarder burkar och flaskor under 2008. Trots att vi är så bra ligger hela 200 miljoner burkar och flaskor därute och väntar på att bli pantade. För andra året genomför nu Returpack en pantletarkampanj för att även dessa ska bli pantade. Förra året deltog omkring 300 ungdomar mellan 11 och 16 år som lyckades panta ihop flera hundra tusen burkar och flaskor.

- Många barn och ungdomar i tidiga tonåren har svårt att få sommarjobb idag. Det här kan vara ett enkelt sätt att tjäna lite extrapengar och samtidigt göra en insats för miljön, säger Katarina Lundell, marknadschef på Returpack.

Stora miljövinster
Pantletarkampanjen är en av många insatser som Returpack gör föra att öka pantningen ytterligare. Idag återvinns nio av tio burkar och flaskor, men visionen är att alla burkar och flaskor som säljs ska pantas och bli till nya. Barn och ungdomar är en mycket viktig målgrupp i kampen om att få tillbaka burkar och flaskor i kretsloppet.

–  Om vi lär de unga vinsterna med återvinning redan på ett tidigt stadium, så säkrar det vår framtida miljö, säger Katarina Lundell, marknadschef på Returpack.

Pantpengar, priser och bloggare
För att underlätta arbetet för pantletarna har Returpack samlat material på sin webbplats www.pantamera.nu. Där finns bland annat flygblad samt visitkort att ladda ner. De som anmäler sig för att bli pantletare får dessutom en pantbag, en t-shirt och en myntbörs hemskickad. För att locka fler har man också kopplat en tävling till aktiviteten där den som har lyckats panta mest den 25 augusti vinner en pantamera-cykel. Utöver cykeln som förstapris delas flera andra och tredjepriser ut.

- Vi hoppas att tävlingen ska vara ett extra incitament att bli pantletare. I år har vi också kopplat en blogg till kampanjen på www.pantamera.nu, där pantletarna kan gå in och dela med sig av sina erfarenheter och tips, säger Katarina Lundell.


För mer information kontakta:
Katarina Lundell, Marknadschef Returpack
Tel: 011-19 19 82
Katarina.lundell@returpack.se


Om Returpack - Pantamera

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu


Kontaktpersoner

Katarina Lundell
Marknad- och kommunikationschef
Katarina Lundell
Sara Barthelson Riismark
Kommunikationsansvarig
Sara Barthelson Riismark
Carita Classon
Produktchef
Carita Classon
Lovisa Lannerstedt
Projektledare Kommunikation
Lovisa Lannerstedt