2020-03-04 09:43Pressmeddelande

Returpack är en av finalisterna till PostNord Logistics Award

Volymlastbil
Foto: Returpack - PantameraVolymlastbil Foto: Returpack - Pantamera

Den 19 mars avgörs vem som vinner Postnord Logistics Award, och Returpack kan stolt berätta att vi är en av finalisterna. Priset delas ut till den mest innovativa och effektiva logistiklösningen i Sverige.

Pristagaren väljs ut enligt tre grundkriterier: logistiklösningens innovationskraft, effektivitet och lönsamhet samt bidrag till samhällsansvar i form av mindre klimatpåverkan och bättre arbetsförhållanden.

Juryns motivering till Returpacks nominering lyder:

”Returpack har byggt upp ett effektivt och hållbart system för insamling, transport och återvinning av aluminiumburkar och Pet-flaskor, vilket har gjort Sverige till ett föregångsland vad gäller återvinning av returförpackningar. Systemet vidareutvecklas löpande med nya mer hållbara, effektiva och kreativa transport- och logistiklösningar.”

Priset delas ut för artonde året i rad och juryn består av representanter från branschbolag, akademin och PostNord.

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot omkring 2 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu