2022-11-21 10:00Pressmeddelande

Rekordstort intresse för Årets Pantbutik – här är alla vinnarna

Pantar i pantautomat
Foto: Crelle FotografPantar i pantautomat Foto: Crelle Fotograf

Pantameras tävling Årets Pantbutik röner rekordstort intresse. I år premieras fem butiker som gör pantupplevelsen till något extra. Butikerna röstas fram av kunderna, som lyfter fram rena pantutrymmen, men också fin service och en stolthet över butiksägare på landsbygden som vågar satsa.

Tävlingen Årets Pantbutik startades av Pantamera 2019 och intresset har aldrig varit större än nu. Antalet framröstade butiker ökade från 150 förra året till 204 och antalet röster ökade från 850 till 2000. De fem vinnarbutikerna får en vinstsumma på 20 000 kronor var, totalt 100 000 kronor att skänka till valfri välgörenhetsorganisation.

- Det är så fantastiskt roligt att ta del av alla motiveringar. Det finns enormt mycket kreativitet och engagemang runt pant i Sveriges butiker. Vissa satsar på toppmoderna maskiner, andra har en service utöver det vanliga. Några har satsat på extra trevlig inredning, eller möjlighet att panta dygnet runt. Det är bara fantasin som sätter gränser, säger Lil Berger, marknadsförare på Pantamera.

Skapar stolthet i bygden genom att satsa

Fem butiker i Sverige har fått utmärkelsen Årets Pantbutik, och kategorierna grundar sig på de motiveringar som kunderna har skickat in. Ica Supermarket Arons i Hjärnarp i Skåne är Årets Fullkomligaste, Hemköp Ellös på Orust är Årets Flinkaste, Nelins Livsmedelsbutik i Uppsala är Årets Hyggligaste, Handlar’n i Nyåker i Västerbotten är Årets Värdefullaste. Ica Supermarket i Mathyttan i Dalarna är Årets Modigaste, för att man vågat satsa på en supermodern pantmaskin: ”Trots att det är ett litet samhälle så håller man en hög standard och är med i tiden”, skriver en kund i motiveringen.

- Smidigt, snabbt, enkelt och fräscht är omdömen som återkommer i nomineringarna. Men även trevligt bemötande och känslan av att butiken är med och skapar stolthet i bygden när man satsar lite extra, säger Lil Berger.

De vinnande butikerna har fått önska till vilken typ av välgörande ändamål man vill skänka vinstsumman på 20 000 kronor per butik. I år går pengarna på sammanlagt 100 000 kronor till Barncancerfonden, Min Stora Dag, Rädda Barnen i Ukraina, Sjöräddningssällskapet Käringön och Städa Sverige.

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 2,4 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu

Lil Berger
Projektledare Marknad