2021-11-09 06:35Pressmeddelande

Rekordmånga nomineringar till Årets Pantbutiker – nu är vinnarna utsedda

Pantar i pantautomat
Foto: Crelle FotografPantar i pantautomat Foto: Crelle Fotograf

Aldrig tidigare har engagemanget för Årets Pantbutik varit så stort. Drygt 850 personer har nominerat 152 olika butiker. Pantamera gratulerar nu City Gross Borås, Stora Coop Örnäset, ICA Supermarket Örkelljunga, ICA Kvantum Hovås och ICA Nära Örarna, som alla utsetts till Årets Pantbutik 2021.

Sedan 2018 har Pantamera uppmärksammat butiker och deras pantmottagning genom att utnämna Årets Pantbutiker. Butikerna spelar en viktig roll i insamlingen av pant och står för hela 93 procent av den insamlade panten i Sverige. I år har intresset varit rekordhögt och hela 857 personer har nominerat 152 olika butiker.

– Vi är duktiga på att panta i Sverige och butikerna spelar en avgörande roll för att det ska vara enkelt och en bra upplevelse för den som pantar. Handlarna gör ett stort jobb med att hålla det rent, snyggt och tillgängligt för kunderna. Det är extra kul att många kunder också uppskattar det och tar sig tid till att uppmärksamma sin favoritbutik, säger Lil Berger, marknadsförare på Pantamera.

Fem butiker får titeln Årets Pantbutik

Nomineringsomgången visar att butikernas pantutrymmen är omtyckta och viktiga i kundernas vardag. De vinnande bidragen har på olika sätt stuckit ut lite extra.

– Fräscha, smidiga pantutrymmen och extra trevlig och omtänksam personal är några av de saker som sticker ut hos vinnarna. Det finns också väldigt kreativa lösningar. På ICA Supermarket i Örkelljunga har kunderna exempelvis fått döpa butikens pantmaskin till PANTastICA, säger Lil Berger.

Årets Pantbutik tilldelas en vinstsumma på 15 000 kronor att göra något bra för. Av de 152 butikerna har juryn, som består av representanter från Pantamera och kommunikationsbyrån Lundberg & Co, valt ut följande fem vinnare:

Årets effektivaste pantbutik - City Gross Borås
Årets Vänligaste pantbutik - Stora Coop Örnäset Luleå