Camping som semesterform är populärare än någonsin. I takt med att antalet campingnätter slår rekord, ökar också gästernas intresse för att panta. Förra året samlade svenska campare ihop så mycket som 1,5 miljoner burkar och PET-flaskor. Pengarna går till olika välgörande ändamål och energibesparingen motsvarar elförsörjningen av 425 husvagnar i en hel månad.
Under föregående säsong samlade svenska campare ihop 1,5 miljoner burkar och PET-flaskor på de många campingplatser som samarbetar med Returpack/Pantamera. En dramatisk ökning jämfört med de 30 000 som samlades in vid starten av samarbetet för fem år sedan. Nu fylls campingplatserna återigen av semesterfirare och intresset för återvinning och miljöfrågor är stort. Catrin Sörensson, ordförande i Camping Öland menar att gästerna numera själva på ett tydligt sätt inser fördelarna med pantinsatsen.
– Vi har varit med i samarbetet med Pantamera/Returpack ända sedan starten och det är oerhört kul att se hur måna folk idag blivit om att hålla naturen ren. Från början förstod kanske inte alla varför det här är viktigt, men idag vill man göra rätt och miljödebatten har tagit verklig fart hos Sveriges campare. Vi känner verkligen att den gemensamma ansträngningen hos våra campingplatser och gäster gör skillnad.
Liten vardagshandling som gör stor skillnad
Samarbetet mellan campingplatserna runt om i Sverige och Returpack/Pantamera innebär i korthet att Returpack bidrar med uppmärkta pantigloos och sköter transport och tömning av alla insamlade burkar och PET-flaskor. Alternativt har campingen manuell hämtning via sin grossist/dryckesleverantör och samlar sin pant i kärl som Returpack tillhandahåller.Runt om på campingplatserna finns dessutom skyltar och information som gör det lätt att göra rätt, för gästerna.
Carita Classon, produktchef på Pantamera/Returpack är mycket nöjd med utvecklingen som skett under samarbetets fem år och tror ökningen kommer att fortsätta.
– Allt fler campingplatser ansluter sig till oss, vi samarbetar nu med över 150 anläggningar i Sverige. Ökningen av antalet pantade förpackningar beror såklart på att vi har fler anslutna, men minst lika viktig är ökningen på respektive camping. Vi märker en tydlig vilja att göra en insats och bidra till ökad hållbarhet, även på semestern.
Genom återvinning av burkar och PET-flaskor hålls naturen ren och energiresurser sparas. Varje burk blir en ny burk och alla inlämnade PET-flaskor återvinns. Panten som samlades in under förra säsongen motsvarar en energibesparing på cirka 300 000 kWh. Målet för sommaren 2015 är att nå minst 1,7 miljoner pantade burkar och PET-flaskor.
För mer information kontakta:
Carita Classon, Produktchef, Returpack/Pantamera
Tel: +46(0) 11 19 09 97
Mob: +46(0) 708-71 75 80
Carita.classon@returpack.se
Catrin Sörenson, Ägare Saxnäs Camping samt ordförande i Camping Öland
Tel: 070-6249356
catrin@kcsaxnas.se
Pantamera drivs av Returpack AB för att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Vi arbetar för att säkra ett effektivt, hållbart och tillgängligt pantsystem. Målet är att 90 procent av alla burkar och PET-flaskor ska återvinnas. Huvudkontoret, liksom fabriken ligger i Norrköping. Här tar vi varje år emot över 1,6 miljarder burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu/
Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu