Nu är årets miljötävling ”Pantresan” avgjord och förstapriset gick till klass 3A på Årbyskolan i Eskilstuna. I hård konkurrens med hundratals klasser och tusentals elever runt om i landet vann Eskilstuna-eleverna med sin musikvideo ”Det är pantat att inte panta”. Nu ser klassen fram emot en klassresa under våren.
Så här löd juryns motivering:
I sitt
välproducerade bidrag lyckas årets vinnare sätta vårt "pantland" i
skön gungning.
Med ett budskap som förklarar varför det är pantat att inte panta så råder det
inga tvivel - Att återvinna är en hit!
– Det var många inspirerande tävlingsbidrag i år och det är alltid lika roligt att ta del av elevernas kreativitet. Det ger oss på Pantamera många bra idéer hur vi kan få ännu fler att panta mera, säger Katarina Lundell, kommunikationschef för Pantamera.
Förtjusta elever och lärare
På Årbyskolan har arbetet med Pantresan pågått under flera veckor. Lärarna har hållit lektioner i återvinning och pantning och därefter har eleverna jobbat fram sitt tävlingsbidrag.
– Eleverna har varit otroligt entusiastiska och kom snabbt fram med idén att göra en musikvideo på temat. Eftersom de valde att rappa har vi ägnat ett antal lektioner till att rimma, säger Linnéa, som är klasslärare.
– Det har varit en mycket spännande och lärorik process för såväl eleverna som för oss lärare. Allt ifrån kunskap kring återvinning och pantning till det kreativa jobbet och produktionen av musikvideon, säger Nick, resurslärare i klass 3A.
7 år och 50 000 elever
Syftet med Pantresan som arrangeras av Pantamera är att öka kunskapen och engagemanget kring återvinning och miljöfrågor bland lågstadieelever. Pantresan innehåller lektionsupplägg med material kring återvinning samt en tävlingsdel där eleverna på ett kreativt sätt ska beskriva varför det är pantat att inte panta. Pantresan har nu genomförts för sjunde året och totalt har omkring 50 000 elever deltagit.
– Intresset för miljö- och hållbarhetsfrågor är stort bland lärare och elever. Det är vi naturligtvis glada över eftersom det skapar förutsättningar för ett hållbart samhälle. Barn är dessutom väldigt bra på att påverka sin omgivning när det handlar om beteenden som pantning, säger Katarina Lundell, kommunikationschef Pantamera.
Pantning gör skillnad
Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta. I snitt återvinns nästan nio av tio burkar och PET-flaskor. Pantamera har som vision att allt som säljs också ska återvinnas, därför jobbar man ständigt med olika projekt och aktiviteter för att öka återvinningen. Pantresan är en av många sådana.
– Varje burk och PET-flaska som pantas bidrar till energibesparing. Genom att återvinna en burk sparar man 95 procent i energi jämfört med nytillverkning. Det är ett enkelt sätt att bidra till en miljöbesparing, säger Katarina Lundell.
För mer information kontakta:
Katarina Lundell, kommunikationschef Pantamera
Tel: 011-19 19 82
Mobil: 0705-64 53 75
Linnéa Saffas, lärare klass 3A Årbyskolan
Tel: 0701-75 65 69
Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack ansvarar för det svenska pantsystemet i alla led – ett system i världsklass. Huvudkontoret, liksom fabriken ligger i Norrköping. Naturvårdsverket har satt upp som mål att 90 procent av alla burkar och PET-flaskor ska återvinnas. I dagsläget återvinns drygt 88 procent, vilket gör Sverige till ett av de bästa länderna i världen. På Returpacks fabrik tar man emot cirka 1,5 miljarder burkar och PET-flaskor per år.
Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu/
Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu