2021-12-20 07:09Pressmeddelande

Pantresan slår rekord – engagerar fler elever än någonsin

Glad vinnarklass HT2021
Foto: Pamela HultströmGlad vinnarklass HT2021 Foto: Pamela Hultström

Pantresan engagerar tusentals skolelever för hållbarhet och återvinning. Under hösten har nära 500 klasser deltagit i Pantresan, och på hela året över 1200 klasser – rekordantal och en ökning med 43% mot föregående år. Och Sverige, vi har nu en vinnare i höstens tävling: första pris går till årskurs fem på Bilingual Montessori School of Lund.

Visste du att begreppet ”pant” innebär att man lämnar en säkerhet för förpackningen man lånar när man köper sin dricka? Det är sådant man får lära sig i Pantresan, som är inne på sitt sextonde år – en riktig långkörare alltså, men också ett koncept som hänger med i tiden.

Pantresan är ett utbildningspaket och en skoltävling för årskurs F-6 som utgår från läroplanen och ordnas av Pantamera. Årets koncept har varit en interaktiv talkshow med Beppe Singer, känd från Barnkanalen, tillsammans med en barnpanel och fem kunniga experter. Tanken är att öka intresse och kunskap bland unga om pantning och hållbarhet. Att skapa engagemang för klimatfrågor tidigt i åldrarna är viktigt för hela klimatomställningen.

– I Pantresan är alla vinnare – och återvinnare! Eleverna får på ett lekfullt och pedagogiskt sätt kunskap om att bli klimatsmarta och vår miljö tackar och bockar. Att en vinst i Pantresan dessutom ger en slant till klasskassan och möjlighet att göra något kul tillsammans som klass är som grädden på moset, säger Beppe Singer, programledare för Pantresan – the Talkshow.

Sammanlagt har Pantresan haft över 120 000 deltagare genom åren. Höstens omgång hade 495 deltagande klasser, och totalt var 1225 klasser med under året – en ökning med hela 43% jämfört med 2020. Pantresan har ett lekfullt och pedagogiskt upplägg som är populärt bland eleverna. Genom Pantresan blir eleverna dessutom goda ambassadörer, både hemma och bland kompisarna.

- Pantamera vill bidra med tillgänglig och trovärdig kunskap, som samtidigt förmedlar hopp om att det faktiskt går att påverka i rätt riktning – alla kan göra något, säger Katarina Lundell, kommunikationschef för Pantamera/Returpack.

Kreativt och modigt bidrag tar hem vinsten

I Pantresan finns även möjlighet att delta i en tävling, där första priset om 10 000 kronor delas ut till det mest kreativa bidraget. I år har juryn, som består av representanter från Pantamera och kommunikationsbyrån Lundberg&Co, utsett årskurs fem på Bilingual Montessori School of Lund till vinnare med följande motivering:

”BMSL årskurs 5 är en otroligt engagerad klass som arbetat väldigt kreativt med innehållet från Pantresan - the talkshow 2021. Eleverna har visat att de tagit till sig innehållet och visat prov på stort mod – samtidigt som de lyckats sprida sin nyvunna kunskap vidare ut bland folket på stan. Bra jobbat!”

För eleverna på Bilingual Montessori School of Lund har det varit en rolig och lärorik höst.

– Vi har haft jätteroligt när vi arbetat med Pantresan! Upplägget är både bra och inspirerande, så det blir roligt att arbeta med hållbarhet samtidigt som eleverna verkligen får använda sin kreativitet. Dessutom gör Pantresan det möjligt för eleverna att utgå från sina olika sätt att lära, ta till sig och redovisa sin kunskap när de arbetar med innehållet, säger Pamela Hultström, klasslärare i åk 5 på Bilingual Montessori School of Lund.

Alla vinnarklasser:

1a pris går till åk 5 på Bilingual Montessori School of Lund

2a pris går till åk 2-3 Gusums skola i Gusum, Valdemarksvik

3e pris går till Fritidshem i Ysby föräldrakooperativet, Laholm

4e-15e pris går till (utan inbördes ordning):
Hovslättsskolan 5, Jönköping
Oscar Fredriksskolan 3C, Göteborg
Noblaskolan 2, Billdal, Göteborg
Viktoriaskolan 4, Borgholm
Sunnerstaskolan 4B, Uppsala
Sunnerstaskolan 4A, Uppsala
Älvdalsskolan 5b, Älvdalen
Vittra Samset, JÖNKÖPING Bryggan, Jönköping
Slussfors skola 3 - 6, Slussfors, Storuman
Skogstorpsskolan Sk11, Falkenberg
Läredaskolan 5, Hässleholm
Drakskeppsskolan Al 2:1, Täby

Läs mer på https://pantresan.nu/

Vill du komma i kontakt med vinnarklassen?

Pamela Hultström, klasslärare i årskurs fem på Bilingual Montessori School of Lund
pamela.hultstrom@bmsl.se