2011-10-26 08:08Pressmeddelande

Pantresa ger elever kunskap i hållbar utveckling – 30 000 elever pantar mera

null

Nu går startskottet för Returpacks skoltävling Pantresan – en utbildningsresa i återvinning och hållbar utveckling för elever i lågstadiet och förskoleklass. Pantresan genomförs för sjätte gången och totalt har 30 000 elever runt om i landet deltagit genom åren. Klasserna som deltar har chans att vinna en skolresa och andra priser.

Aldrig tidigare har vi pantat så flitigt i Sverige som nu, enligt statistik från Returpack pantade vi i snitt 146 burkar och flaskor per person under förra året, det betyder att nästan 9 av 10 burkar och flaskor återvinns. Men på Returpack nöjer man sig inte.

¬– Vår vision är att alla burkar och PET-flaskor som säljs också ska pantas. Om vi ska nå dit, gäller det att få barnen att göra ”rätt” från början och förstå varför det är viktigt att återvinna. Det är just det som Pantresan går ut på, säger Katarina Lundell, kommunikationschef på Returpack.

Rolig undervisning som matchar nya läroplanen

Hittills har 30 000 elever runt om i landet deltagit i Pantresan under de fem år den har genomförts. I år hoppas Returpack på att ännu fler lärare ska välja att anmäla sin klass.

En av de lärare som deltagit under alla år är Johan Samuelsson, lärare vid Månsaboskolan i Svalöv.

– Pantresan har gjort mina elever medvetna om hur de själva kan påverka miljön och om återvinningens betydelse. Dessutom har de insett att det finns en stor skatt där ute i form av opantade burkar och PET-flaskor. Att delta i Pantresan har lett till många reflektioner och spännande diskussioner i klassen, säger Johan.

Undervisningsmaterialet, som bland annat innehåller förslag till lektionsupplägg med fråge- och uppgiftskort, utgår från miljömålen i den nya läroplanen.

Priser till 100 klasser

Varje år får Returpack in flera hundra spännande tävlingsbidrag, det bästa bidraget i år vinner en klassresa, värd upp till 20 000 kronor. Utöver vinnarklassen belönas de 99 bästa bidragen med fina priser.

Pantresan startar i november 2011 och pågår till den 16 februari 2012 då tävlingsbidragen ska vara inskickade. Anmälningsformulär och mer information finns från och med den 1 november på http://www.pantamera.nu/pantresan/.

För mer information kontakta:

Katarina Lundell, kommunikationschef Returpack

Tel: 011-19 19 82, 0705-64 53 75

katarina.lundell@returpack.se

www.pantamera.nu

Fakta om Pantresan

> Pantresan vänder sig till alla förskole- och lågstadieklasser i Sverige.

> Anmälan görs på http://www.pantamera.nu/pantresan/.

> Tävlingen startar den 1 november 2011 och pågår fram till 16 februari 2012, då alla bidrag ska vara inskickade. Tävlingsbidragen laddas upp på hemsidan enligt tydliga instruktioner.

> Varje klass tävlar med ett gemensamt bidrag där man i text och bild ska beskriva en egen pantresa – verklig eller påhittad. Det mest kreativa förslaget vinner.

> 1:a pris är en klassresa värd upp till 20 000 kronor.

> 2:a – 10:e pris är en aktivitetscheck till klassen på 2 000 kronor.

> 11-100:e pris Klassen får välja mellan gympapåse eller plånbok.

> Vinnarklasserna meddelas i mars 2012.

> Alla lärare får ett kostnadsfritt undervisningsmaterial med förslag till pedagogisk planering samt nyttigt och roligt inspirationsmaterial till lektionerna.

Returpack ansvarar för pantsystemet av burkar och återvinningsbara plastflaskor i Sverige – ett system i världsklass. Företaget informerar om pantsystemet, administrerar ekonomin och samordnar återtagningen av pantförpackningar. Huvudkontoret, liksom fabriken där burkar och flaskor samlas, ligger i Norrköping. Retupack ägs till 50 procent av Sveriges Bryggerier AB, till 25 procent av Sveriges Dagligvaruhandel och till 25 procent av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu


Om Returpack - Pantamera

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu


Kontaktpersoner

Katarina Lundell
Marknad- och kommunikationschef
Katarina Lundell
Sara Barthelson Riismark
Kommunikationsansvarig
Sara Barthelson Riismark
Carita Classon
Produktchef
Carita Classon
Lovisa Lannerstedt
Projektledare Kommunikation
Lovisa Lannerstedt