Skidsäsongen blev annorlunda på många sätt, men återigen resulterade den i ett rekordstort antal insamlade pantförpackningar. Sammanlagt samlades 1 526 706 burkar och flaskor in, en ökning med 11 procent från förra säsongen.
Sedan många år samarbetar Pantamera/Returpack med många av landets skidanläggningar för att göra det enkelt för besökare att panta och ta miljöansvar även på semestern. Panthanteringen vid fjällanläggningarna handlar dessutom om att ta ansvar för att pantpengarna går till någon form av välgörenhet, alltifrån stöttning av fjällräddningsstationer och lokala idrottsanläggningar till att rädda den svenska fjällräven.
Pantamera har under flera år samarbetat med Skistar, som äger och driver skidanläggningar bland annat i Sälen, Åre och Vemdalen. Årets insamlade pantpengar valde Skistar att skänka till sjukvården i form av inköp av skyddsvisir och skyddsförkläden.
– Nu har årets pantpengar på våra svenska destinationer genererat 6 000 återanvändbara skyddsvisir tillverkade i Sverige av 100% återvinningsbara material samt nära 20 000 skyddsförkläden till sjukvården i region Dalarna och Jämtland/Härjedalen, säger Linda Morell, PR-chef, SkiStar.
– Det är ett bra exempel på vilken skillnad panten kan göra, utöver den uppenbara klimatnyttan. Vi arbetar ständigt för att det ska vara lätt att göra rätt, både för besökarna och för skidanläggningarna. För varje år utökas samarbetet med fler destinationer samtidigt som vi ökar antalet insamlingsmöjligheter på anläggningarna, säger Carita Classon, produktchef vid Pantamera.
Sedan Pantamera lanserade konceptet med insamling av pant på skidanläggningar har antalet insamlade förpackningar ökat markant. Trots att skidsäsongen i år förkortades på grund av coronaläget samlades rekordmånga burkar och flaskor in. Sammanlagt 1 526 706 förpackningar från samtliga skidanläggningar som Pantamera samarbetar med, en ökning med 11 procent från säsongen innan.
– Att det blev rekord i år, trots att anläggningarna stängdes ner innan påsk, tror vi beror på den ökade medvetenheten om klimatfrågan i allmänhet och en ökad omtanke om miljön i synnerhet, säger Carita Classon.
Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 2 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu