2022-09-14 05:45Pressmeddelande

Pantpeng via Swish nu i hela Sverige

Swish och Pantamera Express
Fotomontage: ReturpackSwish och Pantamera Express Fotomontage: Returpack

Få din pantpeng via Swish – från och med nu fungerar det på alla Pantamera Express-automater i Sverige, från Ystad till Luleå.

Nya konsumtionsmönster leder till nya behov, och den ökade digitaliseringen gör det möjligt att göra pantsystemet ännu mer tillgängligt. Med appen Min Pant får pantaren flera möjliga utbetalningslösningar för sin pantpeng, där Swish är den senaste att installeras.

- Pantsystemet behöver vara fortsatt relevant och smidigt, om vi ska nå målet på en återvinningsgrad på 90 procent. Därför är det viktigt att även utbetalningsmetoderna ligger i linje med konsumenternas behov och förväntningar, säger Bengt Lagerman, vd för Pantamera/Returpack.

Att vara ledande kräver innovation

Pantning i Sverige är en big deal: förra året pantade vi fler än 2,4 miljarder flaskor och burkar. Att vara ett världsledande pantsystem kräver ständig innovation. Så har det varit sedan Sverige, som första land i världen, införde det moderna pantsystem vi har idag. Sedan pantsystemet infördes 1984 har det ständigt utvecklats: effektivare materialhantering, smartare transporter, innovativa automater, som storpantarautomaten Pantamera Express. Och nya metoder för utbetalning.

Returpacks arbete med digitala utbetalningar har pågått sedan flera år. Nu finns en lösning på plats där den som pantar i en Pantamera Express kan välja Swish för att få sina pantpengar utbetalda.

– Tjänsten Swish Utbetalningar lanserades brett för ett år sedan och har hittills varit väldigt populärt hos framför allt försäkringsbolag, men fler och fler andra branscher börjar inse fördelarna. Att Pantamera nu lanserar möjligheten att få sin pantpeng utbetald via Swish känns helt rätt - det blir enklare att göra rätt för miljön när man får sin belöning utbetald i realtid. Fokus på hållbarhet och enkelhet är två saker vi har gemensamt med Pantamera och därför är vi så stolta över att få vara en del av detta, säger Pär Ekroth, kommersiell chef på Swish.

Användande av appen växer

Appen Min Pant har vuxit med runt 130 000 användare under året. 100 000 användare har registrerat minst en pantning under året, varav 27 000 bara den senaste månaden. Men man kan också sedan tidigare välja att få pengen insatt på bankkonto, att donera panten till olika föreningar, eller ta emot den traditionella värdekupongen.

- Värdekuponger är fortfarande den mest populära utbetalningsmetoden, men vi ser att i de automater som har haft Swish som alternativ från start, så används det också mer. I takt med att fler upptäcker att detta faktiskt finns på alla våra Pantamera Express-automater räknar vi med att se en ökande användning, säger Carita Classon, produktchef vid Pantamera/Returpack.

Pantamera har utvecklat appen Min Pant i samarbete med fintechbolaget Payer och banken SEB.

Fakta

- Drygt 600 Swish-transaktioner från Pantamera Express-automater registreras varje dag
- Det finns i nuläget 66 stycken Pantamera Express-automater i Sverige, från Ystad till Luleå
- Appen Min Pant har 142 000 aktiva användare