2010-06-23 08:30Pressmeddelande

Pantletare – miljösmart sommarknäck

null

För tredje året i rad genomför Returpack sin pantletarkampanj i syfte att uppmuntra barn och ungdomar att panta mera och samtidigt tjäna extrapengar i sommar. Att ”jobba” som pantletare kan vara en lönsam affär. Enligt Returpacks statistik finns omkring 200 miljoner kronor att hämta i form av icke återvunna burkar och PET-flaskor. Dessutom finns många fina priser att vinna om man ligger i.

Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta – nästan nio av tio burkar och flaskor återvinns. Men Returpack, som ansvarar för det svenska pantsystemet, nöjer sig inte. Visionen är att allt som konsumeras också ska återvinnas.

– Barn och ungdomar är en mycket viktig grupp i kampen om att få tillbaka burkar och flaskor i kretsloppet. Tidigare år har mellan 300 och 500 barn och ungdomar mellan 11 och 16 år deltagit i kampanjen. I år hoppas vi självklart på att ännu fler väljer att bli pantletare, säger Katarina Lundell som är marknadschef på Returpack.

Pantletarpaket

Den som vill bli pantletare går in på www.pantamera.nu och anmäler sig. När anmälan kommit till Returpack skickas ett paket hem som innehåller en pantbag, en t-shirt och en plånbok. Dessutom kan den som vill, ladda ner sina egna visitkort och flygblad från hemsidan. Tävlingen som är kopplad till kampanjen innebär att den som pantat mest vid kampanjens slut vinner en pantamera-cykel. Dessutom delas flera andra- och tredjepriser ut. Tävlingen startar den 21 juni och pågår fram till den 29 augusti.

– På hemsidan kan man löpande föra in hur mycket man har pantat för och på så sätt hela tiden se hur man ligger till i tävlingen. Dessutom finns en blogg där man kan kommunicera med andra pantletare och tipsa varandra, säger Katarina Lundell.

2010 – ett pantår

Vi i Sverige har ett pantsystem i världsklass och som är förebild många andra länder. Returpack jobbar ständigt för att förbättra systemet och för att få fler att panta ännu mer. Just i år tar man extra krafttag för att öka återvinningen ytterligare. Bland annat har beslut tagits om en panthöjning på aluminiumburkar från 50 öre till 1 krona, en höjning som genomförs under hösten. Dessutom har man gjort det enklare att panta. Dels genom att sätta upp pantbehållare för de som konsumerar sin dryck utomhus och dels genom att öka tillgängligheten för storpantare där man har öppnat större pantmottagningar.

– Vi har också inlett samarbeten med festivaler och idrottsföreningar där vi tillsammans genomför aktiviteter mot nedskräpning och ökad återvinning. Under sommaren gör vi också en insats för att öka återvinningen av privatimporterade burkar, säger Katarina Lundell.

För mer information kontakta:

Katarina Lundell, Marknadschef Returpack

Tel: 011-19 19 82

Katarina.lundell@returpack.se

 

Returpack ansvarar för pantsystemet av burkar och återvinningsbara plastflaskor i Sverige – ett system i världsklass. Företaget informerar om pantsystemet, administrerar ekonomin och samordnar återtagningen av pantförpackningar. Huvudkontoret, liksom fabriken där burkar och flaskor samlas, ligger i Norrköping. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlareförbundet (SSLF) www.returpack.se www.pantamera.nu/


Om Returpack - Pantamera

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu


Kontaktpersoner

Katarina Lundell
Marknad- och kommunikationschef
Katarina Lundell
Sara Barthelson Riismark
Kommunikationsansvarig
Sara Barthelson Riismark
Carita Classon
Produktchef
Carita Classon
Lovisa Lannerstedt
Projektledare Kommunikation
Lovisa Lannerstedt