Mer än 58 000 burkar och flaskor samlades in på Sandhamn under sommaren – en ökning med 40 procent jämfört med förra årets cirka 41 000. Samarbetsprojektet ”I skärgården hjälps vi åt” visar att kombinationen av fler pantmöjligheter, smart logistik med fler samtransporter och tydlig kommunikation, kan göra skillnad även i skärgårdens känsliga miljö.
Utöver fler pantmöjligheter och effektivare logistik har kommunikationen på och kring ön spelat en avgörande roll. En särskild pantpåse delades ut till valda besökare, och affischer, informationstavlor och inlägg i sociala medier nådde besökare löpande under sommaren.
En undersökning bland över 400 besökare och boende på Sandhamn visar att 64 % har uppmärksammat satsningen, och av dessa är nio av tio positiva till den. Av de tillfrågade ansåg en majoritet att kampanjen var viktig (95 %), tydlig (95 %) och trovärdig (94 %).
– När resultaten visar både ökad pantinsamling och att kommunikationen nått fram till besökarna, då vet vi att modellen fungerar. Nu tar vi konceptet vidare tillsammans med fler aktörer: kommuner, kommunala avfallsbolag, föreningar och näringslivsaktörer, och har börjat planera för en bredare satsning för en mer effektiv avfallshantering. Inför nästa säsong vill utöka insatserna till fler öar och fler skärgårdskommuner, säger Linnéa Bergman, verksamhetsutvecklare på Håll Sverige Rent.
En central framgångsfaktor för projektet har varit att panten transporterats tillbaka med grossisters befintliga flöden, i stället för att kräva extra båtturer.
– En viktig lärdom från Sandhamn är att pantinsamlingen kan byggas in i de logistikflöden som redan finns. På det sättet kan vi samla in större volymer utan att belasta skärgården med fler transporter. Det här är ett konkret exempel på hur samarbete mellan näringsliv och lokalsamhälle kan lösa praktiska utmaningar tillsammans, säger Hanna Thofelt Lindström, kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Coca-Cola i Sverige.
Enligt data från Returpack samlades det in över mer än 58 000 burkar och flaskor på Sandhamn under sommaren – en ökning med drygt 17 000 mot föregående år.
– Till skillnad från när en burk eller flaska hamnar i den vanliga plast eller metall-återvinningen, kan pantade förpackningar bli till nya burkar och flaskor. Därför var det viktigt att vi kunde lösa även logistiken, säger Eva Stenström, kundansvarig för Pantamera på Returpack.
- Att vi nu har en lösning som underlättar pantinsamlingen är en stor vinst – det sparar arbetstid och onödiga transporter, samtidigt som det blir trivsammare för alla på ön när panten tas om hand och inte överbelastar annan avfallsinfrastruktur, avslutar Stefan Rahm, klubbdirektör på KSSS.
Läs mer om initiativet och undersökningen på https://hsr.se/skargardspant
Sandhamn är en av Stockholms skärgårds mest välbesökta öar. Med sommarens ökade besökstryck i skärgården blir det också en större mängd burkar och flaskor – och därmed ett ökat behov av smarta lösningar för återvinning och avfallshantering.
Här startades pilotprojektet ”I skärgården hjälps vi åt” av Håll Sverige Rent, Pantamera/Returpack, Coca-Cola i Sverige och Kungliga Svenska Segel Sällskapet (KSSS) med målet att hitta en modell som kan inspirera fler öar. Resultaten visar på tydlig effekt med 40 % mer insamlad pant.
Undersökningen genomfördes av Eidra under sommaren 2025 för att undersöka om boende och besökare på Sandhamn sett och tagit till sig budskapet i initiativet ”I skärgården hjälps vi åt”.
Totalt genomfördes 409 intervjuer, varav 308 digitala och 101 fysiska. De digitala intervjuerna utfördes av Novus via webb, med respondenter rekryterade genom KSSS medlemsregister, Dockspots hamngäster och KSSS Facebook-grupp för Sandhamns gästhamn. De fysiska intervjuerna utfördes av Norstat på plats på Sandhamn. Respondenterna bestod av både boende och besökare i olika åldrar och av olika kön. Resultaten har sammanställts av Eidra.
Håll Sverige Rent
Linnéa Bergman
Verksamhetsutvecklare, Håll Sverige Rent
+46 721 42 65 47
linnea.bergman@hsr.se
Coca-Cola i Sverige
Hanna Thofelt Lindström
Kommunikations- och hållbarhetsdirektör, Coca-Cola i Sverige
+46 76 118 02 23
hthofeltlindstrom@coca-cola.com
Kungliga Svenska Segel Sällskapet
Stefan Rahm
Klubbdirektör, KSSS
+46 70 180 85 57
stefan.rahm@ksss.se
Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 2,87 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu