2020-06-23 09:31Pressmeddelande

Pantameras skoltävling avgjord – mer digital än nånsin

Vinnare Pantresan VT 2020Vinnare Pantresan VT 2020

Trots en annorlunda vår är intresset för miljö- och klimatfrågan fortsatt stort hos landets skolungdomar. 533 klasser har deltagit i Pantameras årliga skoltävling Pantresan under våren. Tävlingen har dessutom blivit än mer digitalt anpassad för att kunna möta nya behov av undervisning i hemmet. När denna omgång av tävlingen nu avgörs kammar eleverna i klass 4A på Vegaskolan i Vännäs, Västerbottens län, hem första pris.

Utbildningspaketet och skoltävlingen Pantresan har engagerat landets elever kring återvinning i över tio år. Sammanlagt har mer än 100 000 elever deltagit genom åren. Nu är vårens upplaga av tävlingen avgjord och vinnarklassen har just fått en digital uppvaktning och mottagit en prischeck på 10 000 kronor från Pantamera.

– Pantresan är ett uppskattat utbildningspaket bland både elever och lärare – och vårt sätt att på ett lekfullt och samtidigt pedagogiskt sätt bidra till ett ökat engagemang i hållbarhetsfrågor redan från tidig ålder. Vi ser att det är en viktig faktor till att man fortsätter att vilja göra rätt, säger Katarina Lundell, kommunikationschef för Pantamera/Returpack.

Pantresan corona-anpassad

Pantresan är ett kostnadsfritt digitalt undervisningskoncept som utgår från Skolverkets mål för miljö och livsstil som bland annat säger att elever ska förstå hur användning av produkter i hemmet påverkar miljön. Materialet innehåller bland annat förslag till lektionsupplägg, lekfulla uppgifter och ett tävlingsmoment. Under våren valde Pantamera att anpassa materialet ytterligare efter rådande omständigheter genom att ta fram en kompletterande elevhandledning för de elever som inte kunde följa undervisningen i klassrummet.

- Det är väldigt roligt att vi har kunnat anpassa tävlingen denna märkliga vår. Både genom att stötta de elever som behöver hålla sig hemma, och att kunna hålla prisutdelningen digital, säger Katarina Lundell.

Vinnande skolklasser i Pantresan är:

Första plats: Klass 4 A på Vegaskolan i Vännäs
Andra plats: Grantomta Montessori Asken F-1 i Värmdö
Tredje plats: Klass 2 på Frötuna skola i Norrtälje
Plats 4-15: Grantomta Montessori Rönnen F-1 i Värmdö
Dvärsätts grundsärskola Gul i Dvärsätt, Krokom
Klass 2 Bäckbyskolan i Västerås
Klass 3B Gröndalsskolan i Nynäshamn
Klass 5C Kyrkenorumskolan i Stenungsund
Klass 4-5 Slussfors skola i Slussfors, Storuman
Klass 4 Lindgårdsskolan i Fagersta
Klass 4A Bergshamraskolan i Solna