2012-08-01 00:00Pressmeddelande

Pantamerabud bidrar till ökad semesterpantning

null

I snitt återvinns nästan nio av tio burkar och PET-flaskor i Sverige. Trots det så är det varje år drygt 200 miljoner burkar och flaskor som aldrig pantas. Undersökningar visar att det framför allt är vid konsumtion utomhus som vi kan bli bättre på att panta.

– De allra flesta vill panta sina burkar och PET-flaskor. Men det är inte alltid så lätt att bli av med dem om man är utomhus. För att öka tillgängligheten under sommaren har vi därför anlitat ett antal Pantamerabud på några av våra populäraste semesterorter. Samtidigt som vi gör det lättare för konsumenterna kan vi erbjuda ungdomar ett kul och annorlunda sommarjobb vilket känns positivt, säger Katarina Lundell, kommunikationschef på Returpack.

Insamlad pant går till MinStoraDag
Returpack har anlitat tretton ungdomar som med cykel och kärra samlar upp och tar emot pant i Stockholm, Göteborg, Visby, Borgholm och Halmstad. All pant som Pantamerabuden samlar in går oavkortat till MinStoraDag, stiftelsen som hjälper svårt sjuka barn att förverkliga sina drömmar.

– Pantamerabuden finns där många konsumerar sin dryck på sommaren - på gågator, badplatser, i parker, och vid olika evenemang. Ger man panten till ett bud istället för att slänga den i papperskorgen så bidrar man till en bättre miljö samtidigt som man gör en insats för sjuka barn, säger Katarina.

Lyckad aktivitet
Att panta är en enkel vardagshandling som gör stor skillnad för miljön. Genom att tillverka en burk av återvunnet aluminium sparar man 95 procent energi jämfört med nytillverkning.

– Vår vision är att alla burkar och PET-flaskor som säljs också ska pantas. Eftersom Pantamerabuden fortfarande jobbar har vi inte gjort någon slutlig uppföljning. Men under de första tre veckorna lyckades ungdomarna tillsammans samla in drygt 200 säckar fulla med pant. Så vi kan konstatera att aktiviteten bidragit till ökad semesterpantning, säger Katarina.

Returpack ansvarar för pantsystemet av burkar och återvinningsbara plastflaskor i Sverige – ett system i världsklass. Företaget informerar om pantsystemet, administrerar ekonomin och samordnar återtagningen av pantförpackningar. Huvudkontoret, liksom fabriken där burkar och flaskor samlas, ligger i Norrköping. Returpack ägs till 50 procent av Sveriges Bryggerier AB, till 25 procent av Sveriges Dagligvaruhandel och till 25 procent av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu


Om Returpack - Pantamera

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu


Kontaktpersoner

Katarina Lundell
Marknad- och kommunikationschef
Katarina Lundell
Sara Barthelson Riismark
Kommunikationsansvarig
Sara Barthelson Riismark
Carita Classon
Produktchef
Carita Classon
Lovisa Lannerstedt
Projektledare Kommunikation
Lovisa Lannerstedt