Pantamera fortsätter på sin kampanj på temat ”Att återvinna är en hit” som bygger på att svenska artister återvinner pantameralåten. Nu har stafettpinnen gått vidare från The Ark och Caroline af Ugglas till Familjen, som nästa artist. Reklamfilmen, som har premiär på måndag den 9 april, ska framförallt locka unga att panta mera.
Pantamera har jobbat med musik i sin reklam under lång tid och varumärket har en stark koppling till låtarna. Bakom kampanjkonceptet ”Att återvinna är en hit” står reklambyrån Granath EuroRSCG som tillsammans med Folke Film har producerat reklamfilmerna.
– De mätningar vi gjort på filmerna med The Ark och Caroline af Ugglas visar att kampanjen är uppskattad och att budskapet är tydligt. Det känns jättekul att konceptet går hem hos så många. Nu hoppas vi att Familjen, som främst är känd hos den lite yngre målgruppen, ska bli lika uppskattad, säger Katarina Lundell, kommunikationschef på Returpack.
– Jag blev glad över att få frågan från Pantamera och är stolt över att med musikens hjälp göra en insats för miljön. Dessutom var det ett väldigt roligt uppdrag med mycket humor som jag hoppas många ska uppskatta, säger Johan T Karlsson alias Familjen.
Man behöver inte vara en känd artist för att delta i kampanjen. Alla som vill kan återvinna pantameralåten och vara med och tävla med en remix alternativt en helt egen tolkning. På pantamera.nu finns låtens samtliga ljudfiler i mp3 format att tillgå.
Unga kan bli bättre
Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta, i snitt återvinns nästan nio av tio bukar och PET-flaskor.
– Det är vi förstås jätteglada och stolta över, men vi kan bli ännu bättre. Framförallt är det de unga som kan bli bättre. Det beror bland annat på att de konsumerar mer dricka utanför hemmet, där det inte alltid är lika lätt att göra sig av med de tomma burkarna och flaskorna. Samtidigt som vi arbetar med kommunikation och reklam gör vi många insatser för att öka tillgängligheten och se till att det blir lättare att panta, säger Katarina.
Se reklamfilmen här: http://youtu.be/--iCnY1ZG5A
För mer information kontakta:
Katarina Lundell, Marknadschef Returpack
Tel: 011-19 19 82
Arbetsgrupp:
Uppdragsgivare: Katarina Lundell, kommunikationschef Returpack
Byrå: Granath EuroRSCG
Creative Director: Fredrik Espmark
Art Director: Maria Lamke
Copywriter: Love Bing
Projektledning: Göran Berggard
Produktionsledning: Charlotte Swärd
Produktionsbolag: Folke Film
Mediabyrå: Scream
Returpack ansvarar för pantsystemet av burkar och återvinningsbara plastflaskor i Sverige – ett system i världsklass. Företaget informerar om pantsystemet, administrerar ekonomin och samordnar återtagningen av pantförpackningar. Huvudkontoret, liksom fabriken där burkar och flaskor samlas, ligger i Norrköping. Returpack ägs till 50 procent av Sveriges Bryggerier AB, till 25 procent av Sveriges Dagligvaruhandel och till 25 procent av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu
Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu