2018-09-28 08:17Pressmeddelande

Pantamera släpper Pantrapport i samband med återvinningens dag

null

På lördag är det återvinningens dag. Det firar Pantamera genom att lansera Pantrapporten – en rapport om hur det svenska pantsystemet fungerar och hur pantningen har utvecklats de senaste tio åren. Den visar bland annat att vi har ökat vår pantning från 135 burkar och flaskor per person år 2007, till 183 förpackningar år 2017. 

Varumärket Pantamera drivs av Returpack AB för att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor.

– Det är glädjande att se hur bra vi i Sverige är på att panta och vilka enorma mängder det handlar om. Sedan 2007 har vi pantat ofattbara 17 miljarder burkar och PET-flaskor vilket motsvarar en energibesparing på 3,3 miljarder Kilowattimmar, säger Sara Barthelson Riismark, kommunikationsansvarig på Returpack.

Under förra året pantades 1,85 miljarder burkar och PET-flaskor, vilket är 85 procent av alla förpackningar som såldes i Sverige under året.

– Det gör oss till ett av världens bästa länder när det kommer till att panta, och det gör skillnad. Pantade förpackningar kan återvinnas till nya burkar och flaskor, och på så sätt spara på jordens resurser. På vår anläggning i Norrköping utvinner vi totalt över 37 000 ton aluminium och plast varje år, säger Sara.

Värna miljön – den främsta orsaken

Tillsammans med SIFO genomför Returpack årligen undersökningar för att se invånarnas inställning till pantsystemet och pantning.

– Dessa undersökningar visar att den främsta anledningen till att vi pantar är att vi vill värna miljön. Att inte skräpa ner, skydda miljön, spara energi och bidra till återvinning är några av de skäl som motiverar oss att panta. En annan viktig orsak är naturligtvis pantpengen, säger Sara.

Undersökningarna visar också att barriärer som tidigare avskräckte vissa från att panta har minskat i betydelse.

– Allt färre tycker det är jobbigt att gå och panta och fler än tidigare tycker att pantutrymmena är rena och fräscha. Den attitydförändringen har också bidragit till att vi år från år fortsätter att slå nya pantrekord, avslutar Sara.

Pantamera drivs av Returpack AB för att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Vi arbetar för att säkra ett effektivt, hållbart och tillgängligt pantsystem. Målet är att 90 procent av alla burkar och PET-flaskor ska återvinnas. Huvudkontoret, liksom fabriken ligger i Norrköping. Här tar vi varje år emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu


Om Returpack - Pantamera

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu


Kontaktpersoner

Katarina Lundell
Marknad- och kommunikationschef
Katarina Lundell
Sara Barthelson Riismark
Kommunikationsansvarig
Sara Barthelson Riismark