2013-08-14 09:13Pressmeddelande

Pantamera på Stockholms Kulturfestival för att hjälpa unga i hemlöshet

null

Pantamera deltar i Stockholms Kulturfestival. Tillsammans med Stockholms Stadsmission samlar man in pant för att hjälpa barn och ungdomar som lever i hemlöshet. Tre kulturarbetare cyklar runt i staden och bjuder på skådespel, sång och dans för att uppmana besökarna att panta mera.

Inför evenemanget har Pantamera tagit fram en tre meter hög burk där man kan lägga sin pant. Den stora burken är uppställd utanför Kulturhuset mitt i Stockholm. All pant går sedan till Stockholms Stadsmissions arbete för barn och ungdomar i hemlöshet.

– Vi är särskilt glada över samarbetet med Pantamera och Stockholms Kulturfestival eftersom insamlingen sker på Stockholms gator och torg, på platser där de människor vi arbetar för ofta befinner sig. Ett nära samarbete med lokalt näringsliv och allmänhet är en förutsättning för vårt arbete för att skapa ett mänskligare Stockholm, säger Sandra Axell, projektledare för kommunikation och insamling på Stockholms Stadsmission.

Hållbara evenemang
Birgitta Asplund Hansen är projektledare för miljö och hållbarhet inom Stockholm Stad som arrangerar festivalen. Hon har varit drivande i att ta fram en ISO standard för hållbara evenemang.

– Standarden, som lanserades på OS i London förra året, ger råd och tips för hur man arrangerar hållbara event. En viktig del är naturligtvis att återvinningen fungerar, därför är vi mycket glada över samarbetet med Pantamera. På så sätt gör vi någonting gott för miljön samtidigt som vi bidrar till Stockholms Stadsmissions fantastiska jobb för hemlösa barn och ungdomar, säger Birgitta.

– Vi hoppas att många ska välja att skänka sin pant under evenemanget. Det här är ett av många samarbeten vi har för att öka återvinningen och samtidigt samla in pengar till ett gott ändamål, säger Carita Classon, produktchef för Pantamera.

Få stockholmare att panta mera
Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta, i genomsnitt pantade vi 154 burkar och PET-flaskor per person under förra året. I Stockholm ligger genomsnittet på 127, vilket är betydligt lägre.

– Den här satsningen är en av flera för att få stockholmarna att panta mera. Att panta är en enkel vardagshandling som gör stor skillnad för miljön. Genom att tillverka en burk av återvunnet aluminium sparar man 95 procent energi jämfört med nytillverkning, säger Carita Classon.

Uppmanar till nya samarbetenFörutom samarbetet med Stockholms Stadsmission och Stockholms Kulturfestival samarbetar Pantamera med bland annat sjöräddningssällskapet, idrottsföreningar, festivaler, nöjesparker, mässor, campingar, kommuner och bensinmackar.

– Vi är alltid öppna för nya samarbeten och kan bistå med goda råd och hantering av panten, säger Carita Classon. 

För mer information kontakta:
Carita Classon, produktchef på Returpack som driver Pantamera
Tel: 0708-71 75 80
carita.classon@returpack.se

Birgitta Asplund Hansen, projektledare miljö och hållbarhet på kulturförvaltningen Stockholm Stad
Tel:  0761- 23 19 56
birgitta.asplund.hansen@stockholm.se

Sandra Axell, Projektledare Stockholms Stadsmission
Tel: 08-68 42 3058
sandra.axell@stadsmissionen.se

Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack ansvarar för det svenska pantsystemet i alla led – ett system i världsklass. Huvudkontoret, liksom fabriken ligger i Norrköping. Naturvårdsverket har satt upp som mål att 90 procent av alla burkar och PET-flaskor ska återvinnas. I dagsläget återvinns drygt 89 procent, vilket gör Sverige till ett av de bästa länderna i världen. På Returpacks fabrik tar man emot cirka 1,5 miljarder burkar och PET-flaskor per år.
 
Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu/


Om Returpack - Pantamera

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu


Kontaktpersoner

Katarina Lundell
Marknad- och kommunikationschef
Katarina Lundell
Sara Barthelson Riismark
Kommunikationsansvarig
Sara Barthelson Riismark
Carita Classon
Produktchef
Carita Classon
Lovisa Lannerstedt
Projektledare Kommunikation
Lovisa Lannerstedt