2010-07-01 08:30Pressmeddelande

Pantamera på festivalturné i sommar

null

Just nu är Returpack på festivalturné för att uppmuntra besökarna att panta mera och samtidigt öka medvetenheten kring pantning och miljö. Bland annat placerar man ut pantbehållare på festivalområden och hjälper arrangörerna med logistiklösningar för all insamlad pant. Arbetet ingår i den storsatsning som Returpack gör i år för att öka återvinningen ytterligare. Peace & Love och Arvikafestivalen är två av många festivaler och arrangemang som kommer att besökas.

– Vi jobbar hårt föra att få festivalbesökarna att panta mera. Bland annat placerar vi ut pantbehållare på festivalområdet och går runt och berättar för besökare var de kan panta. Dessutom hjälper vi arrangörerna att frakta burkar och flaskor direkt till återvinning, berättar Linus Andersson från Returpack som just nu är på plats på Peace & Love.

Duscha mera för 19 burkar

Returpacks festivalturné inleddes med Sweden Rock och Peace & Love. Kommande stora stopp är Arvikafestivalen och Putte i Parken. Dessutom har Returpack fördjupade samarbeten med ett fyrtiotal andra mindre festivaler och arrangemang i sommar. På några av festivalerna sätter man också upp duschar där besökarna får ”duscha mera” i utbyte mot 19 inlämnade pantburkar.

– Den energi man sparar genom att återvinna 19 burkar motsvarar den energi som förbrukas när man duschar i tio minuter, säger Katarina Lundell, marknadschef på Returpack.

Festivalblogg

För den som vill går det att följa Returpacks insatser och annat som händer på festivalerna genom bloggen pantamera.nu/festivalblogg, i facebookgruppen Pantamera eller på twitter.

Extra krafttag för ökad återvinning

Sverige är ett av de bästa länderna i världen när det kommer till pantning. I snitt återvinns nästan nio av tio burkar och PET-flaskor. Men på Returpack nöjer man sig inte, därför tas nu extra krafttag för att öka återvinningen ytterligare. I höst kommer burkpanten att höjas från 50 öre till 1 krona. Dessutom har man ökat tillgängligheten för de som konsumerar sin dryck utomhus genom att sätta upp speciella pantbehållare.

– I sommar genomför vi ett antal aktiviteter för att ytterligare öka återvinningen. Bland annat pågår just nu projektet Rädda Östersjön där vi skänker 10 öre för varje privatimporterad burk som pantas till Världsnaturfonden. Dessutom genomför vi en pantletarkampanj där barn och unga uppmuntras att ”jobba” som pantletare i sommar, säger Katarina Lundell, marknadschef på Returpack.

 

För mer information kontakta:

Katarina Lundell, Marknadschef Returpack

Tel: 011-19 19 82

katarina.lundell@returpack.se

 

Returpack ansvarar för pantsystemet av burkar och återvinningsbara plastflaskor i Sverige – ett system i världsklass. Företaget informerar om pantsystemet, administrerar ekonomin och samordnar återtagningen av pantförpackningar. Huvudkontoret, liksom fabriken där burkar och flaskor samlas, ligger i Norrköping. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlareförbundet (SSLF) www.returpack.se www.pantamera.nu/


Om Returpack - Pantamera

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu


Kontaktpersoner

Katarina Lundell
Marknad- och kommunikationschef
Katarina Lundell
Sara Barthelson Riismark
Kommunikationsansvarig
Sara Barthelson Riismark
Carita Classon
Produktchef
Carita Classon
Lovisa Lannerstedt
Projektledare Kommunikation
Lovisa Lannerstedt