2012-06-07 08:00Pressmeddelande

Pantamera på festivalturné – Burkar, PET-flaskor och musik ska återvinnas

null

I samband med Siestafestivalen, som ägde rum i Hässleholm i helgen, inledde Pantamera sin årliga festivalturné. För tredje året i rad åker Pantameras festivalteam runt i landet för att hjälpa arrangörerna att samla in alla burkar och PET-flaskor. På förra årets festivaler lyckades man samla in över 2,2 miljoner burkar och PET-flaskor. I år hoppas teamet på ännu mer, och prognosen ser ljus ut, då flera av festivalernas biljettförsäljning har ökat eller redan sålt slut.

– De senaste åren har vi inlett flera lyckade samarbeten som gör det lättare att återvinna för alla dem som konsumerar sin dryck utomhus. Till stor del handlar det om att hjälpa arrangörerna att organisera insamlingen och transporten av alla burkar och flaskor. Men vi gör också olika aktiviteter på festivalerna för att uppmuntra besökarna att panta mera, säger Katarina Lundell, kommunikationschef på Returpack.

Pantamera – ett varumärke som svänger

Pantamera har länge haft musik som en bärande del i sin reklam. Förra året togs musiktemat ännu längre genom att låta svenska artister som The Ark, Caroline af Ugglas och nu senast Familjen, återvinna pantamera-låten på sitt eget unika sätt.

– Undersökningar visar att många kopplar Pantamera till musik. De artister som medverkat i vår reklam har verkligen visat att även musik går väldigt bra att återvinna. Därför känns det extra angeläget att finnas på plats i musiksammanhang och göra en insats för miljön, säger Katarina Lundell.

Samarbeten gynnar återvinning

Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta, nästan nio av tio burkar och PET-flaskor återvinns. Men Returpacks vision är att alla burkar och flaskor som säljs också ska pantas. Därför har man tagit extra krafttag för att öka återvinningen ytterligare, bland annat genom samarbeten med föreningar, skolor, turistanläggningar och kommuner.

– Utöver festivalturnén gör vi många olika satsningar i sommar. Bland annat samarbetar vi med Sjöräddningssällskapet, campingplatser och olika turistanläggningar för att öka tillgängligheten. Dessutom genomför vi en pantletartävling, för att motivera den yngre målgruppen att panta mera, säger Katarina Lundell.

Pantameras Festivalturné 2012:

31 maj-2 juni Siestafestivalen

6 juni - 9 juni Sweden Rock

26 juni - 30 juni Peace & Love

4 juli - 7 juli Putte i Parken

14 juni - 16 juni Hultsfredsfestivalen

25 juli - 28 juli Emmabodafestivalen

Returpack ansvarar för pantsystemet av burkar och återvinningsbara plastflaskor i Sverige – ett system i världsklass. Företaget informerar om pantsystemet, administrerar ekonomin och samordnar återtagningen av pantförpackningar. Huvudkontoret, liksom fabriken där burkar och flaskor samlas, ligger i Norrköping. Returpack ägs till 50 procent av Sveriges Bryggerier AB, till 25 procent av Sveriges Dagligvaruhandel och till 25 procent av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu


Om Returpack - Pantamera

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu


Kontaktpersoner

Katarina Lundell
Marknad- och kommunikationschef
Katarina Lundell
Sara Barthelson Riismark
Kommunikationsansvarig
Sara Barthelson Riismark
Carita Classon
Produktchef
Carita Classon
Lovisa Lannerstedt
Projektledare Kommunikation
Lovisa Lannerstedt