Inför evenemanget har Pantamera tagit fram två stycken tre meter höga burkar där man kan lägga sin pant. All pant som kommer in går till Stockholms Stadsmissions kolloverksamhet.
– Vi är jätteglada över samarbetet med Stockholms Stadsmission och Smaka på Stockholm och hoppas att många ska välja att skänka sin pant under evenemanget. Det här är ett av många samarbeten vi har för att öka återvinningen och samtidigt samla in pengar till något gott, säger Katarina Lundell, kommunikationschef för Pantamera.
– Vi är oerhört glada över samarbetet med Returpack och Smaka på Stockholm. Ett nära samarbete med lokalt näringsliv och allmänhet är en förutsättning för vårt arbete för att skapa en mänskligare stad, säger Yvonne Borg, kommunikations- och insamlingschef på Stockholms Stadsmission.
Få stockholmare att panta mera
Vi
svenskar är bland de bästa i världen på att panta, i genomsnitt pantade vi 154
burkar och PET-flaskor per person under förra året. I Stockholm ligger
genomsnittet på 127, vilket är betydligt lägre.
– Den här satsningen är en av flera för att få stockholmarna att panta mera. Att panta är en enkel vardagshandling som gör stor skillnad för miljön. Genom att tillverka en burk av återvunnet aluminium sparar man 95 procent energi jämfört med nytillverkning, säger Katarina Lundell.
Uppmanar
till nya samarbeten
Förutom samarbetet med Stockholms Stadsmission och Smaka på
Stockholm samarbetar Pantamera med bland annat idrottsföreningar, nöjesparker, sjöräddningssällskapet,
mässor, campingar, kommuner och bensinmackar.
– Vi är alltid öppna för nya samarbeten och kan bistå med goda råd och hantering av panten, säger Katarina Lundell.
För mer
information kontakta:
Katarina Lundell, Kommunikationschef Pantamera/Returpack
Tel: 070-564 53 75
katarina.lundell@returpack.se
Bildtext: Carita Classon, projektledare på Pantamera i Kungsträdgården.
Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack ansvarar för det svenska pantsystemet i alla led – ett system i världsklass. Huvudkontoret, liksom fabriken ligger i Norrköping. Naturvårdsverket har satt upp som mål att 90 procent av alla burkar och PET-flaskor ska återvinnas. I dagsläget återvinns drygt 88 procent, vilket gör Sverige till ett av de bästa länderna i världen. På Returpacks fabrik tar man emot cirka 1,5 miljarder burkar och PET-flaskor per år.
Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu/
Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu