2011-02-22 08:30Pressmeddelande

Pantamera i fjällen

null

Nu och några veckor framåt invaderas de svenska fjällen av sportlovsfirare. Det innebär också att det konsumeras en hel del läsk och öl i fjällstugorna och många av de tomma burkarna och flaskorna åker lätt ner i soporna när det är dags för hemfärd. Därför satsar Returpack på att öka återvinningen i fjällen. I ett gemensamt test samarbetar man med anläggningarna Idrefjäll, Lindvallen, Järvsö och Ramundberget.

Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta. I snitt återvinns nästan nio av tio burkar och PET-flaskor. Men på Returpack, som ansvarar för det svenska pantsystemet, nöjer man sig inte

– Vi vet att det konsumeras en hel del dryck i fjällstugorna och att många stugor ligger långt ifrån en pantautomat, det är därför vi gör den här satsningen, säger Katarina Lundell, marknadschef på Returpack.

Pantpengar till fjällräven och skola
Kampanjen innebär att alla som checkar in i sin stuga får en pantpåse där de kan samla sina tomma burkar och flaskor under vistelsen. Dessutom placerar Returpack ut ett antal uppsamlingskärl i anslutning till återvinningsstationerna. Pantpengarna som samlas in går sedan till ett välgörenhetsprojekt som anläggningen valt att sponsra. I Ramundberget har man valt att låta pantpengarna gå till den utrotningshotade fjällräven.

– För oss som bedriver vår verksamhet i naturen är det extra angeläget att värna om den. Vi vet också att det kan vara besvärligt för våra gäster som lämnar sina stugor i en fullastad bil att åka en extra sväng förbi en pantautomat. Det gäller att göra det så enkel som möjligt för människor att leva miljövänligt, därför tror vi mycket på det här projektet, säger Kalle Ljungberg, skidområdesansvarig vid Ramundberget.

– Vi har sett att våra gäster ibland tar semester även från sopsorteringen, därför känns det bra att förenkla möjligheterna att återvinna burkar och PET-flaskor. Pantpengarna kommer vi skänka till Sälens skola, för att förbättra utomhusmiljön för deras elever, berättar Jonas Mareniusson, destinationschef Lindvallen/Högfjället, SkiStar Sälen.

Flera åtgärder
Att underlätta pantning i fjällen är en av många åtgärder Returpack genomför för att öka återvinningen. Under förra året höjdes panten på burkar från 50 öre till 1 krona, man har också tagit fram specialanpassade pantbehållare för de som konsumerar sin dryck utomhus. Dessutom genomförs riktade kampanjer och aktiviteter mot ungdomar, som generellt är sämre pantare än genomsnittet.

– Vi har som vision att alla burkar och flaskor som säljs ska återvinnas och vi testar många olika lösningar för att öka återvinningsgraden. I grunden handlar det om att förändra attityder och beteenden så att vi alla tar vårt miljöansvar, säger Katarina Lundell.

För mer information kontakta:
Katarina Lundell, Marknadschef Returpack
Tel: 011-19 19 82
katarina.lundell@returpack.se

Returpack ansvarar för pantsystemet av burkar och återvinningsbara plastflaskor i Sverige – ett system i världsklass. Företaget informerar om pantsystemet, administrerar ekonomin och samordnar återtagningen av pantförpackningar. Huvudkontoret, liksom fabriken där burkar och flaskor samlas, ligger i Norrköping. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu/


Om Returpack - Pantamera

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu


Kontaktpersoner

Katarina Lundell
Marknad- och kommunikationschef
Katarina Lundell
Sara Barthelson Riismark
Kommunikationsansvarig
Sara Barthelson Riismark
Carita Classon
Produktchef
Carita Classon
Lovisa Lannerstedt
Projektledare Kommunikation
Lovisa Lannerstedt