2010-12-21 14:37Pressmeddelande

Pantamera gav Musikhjälpens pantinsamling dubbelt upp

null

Musikhjälpens ”Behrang Miri och Pantpatrullen” blev en succé. Barn och ungdomar från hela Malmö samlade pant till förmån för utsatta barn i världen. Returpack dubblade värdet på den insamlade panten, vilket resulterade i dryga 18 000 kronor i pant till Musikhjälpen.

Under årets Musikhjälpen genomfördes en pantinsamling tillsammans med barn och ungdomar i Malmö. Returpack, företaget som ansvarar för det svenska pantsystemet, var med och bidrog med insamlingsmaterial och skänkte pengar.

– Vi uppskattade verkligen det här initiativet och dubblade värdet för all pant som samlades in. Musikhjälpen visade hur det går att kombinera miljö- och återvinningstänk med bidragsarbete, säger Katarina Lundell, marknadschef på Returpack.

Succé för pantinsamlingen

Musikhjälpen är ett samarbete mellan public service i flera länder som tillsammans samlar in pengar för en gemensam sak. I år gick insamlingen under parollen ”Barn är inte till salu” och genomfördes i Sverige den 13-19 december av SR, SVT och Radiohjälpen. I år var det första gången en pantinsamling genomfördes som en del i Musikhjälpen.

– Pantinsamlingen blev en succé med över 400 barn och ungdomar från hela Malmö som samlade burkar och flaskor. Genom insamlingen fick barn hjälpa barn och samtidigt lära sig återvinningstänk. Dessutom hade vi en klockren samarbetspartner i Returpack som bidrog med material, viktiga kontakter och inte minst pengar, säger Behrang Miri, artist och programledare för Pantpatrullen.

City Gross i Malmö skänkte ytterligare sju tusen kronor, vilket gjorde att totalsumman för Pantpatrullen slutade på drygt 25 000 kr.

2010 – ett riktigt pantår

Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta, men på Returpack nöjer man sig inte. Under 2010 har man därför tagit extra krafttag för att öka återvinningen ytterligare, bland annat med pantbehållare för dem som konsumerar sin dryck utomhus. Dessutom har panten på burkar höjts från 50 öre till 1 krona.

– Det är några exempel på de insatser vi gör. Men hur man ska få ännu fler att panta ännu mer är en fråga vi på Returpack lever ständigt med. Vår vision är att alla burkar och flaskor som säljs ska återvinnas och för att nå dit måste alla vara med och bidra, menar Katarina Lundell.

För mer information kontakta:

Katarina Lundell, Marknadschef Returpack

katarina.lundell@returpack.se

Returpack ansvarar för pantsystemet av burkar och återvinningsbara plastflaskor i Sverige – ett system i världsklass. Företaget informerar om pantsystemet, administrerar ekonomin och samordnar återtagningen av pantförpackningar. Huvudkontoret, liksom fabriken där burkar och flaskor samlas, ligger i Norrköping. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlareförbundet (SSLF). www.returpack.se - www.pantamera.nu/

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu

Carita Classon
Produktchef