2017-12-21 08:43Pressmeddelande

Pantamera bjuder på en hållbar ursäkt till alla tomtar

null

Det finns alltid behov av en riktigt bra och trovärdig ursäkt för den som ska ut och tomta på julafton. Att gå ut och köpa tidningen får i år konkurrens, när Pantamera bjuder på julens mest hållbara ursäkt. Låt tomten gå och panta!

– Vi tycker att det är dags för en ny tomteursäkt. En färsk undersökning visar att över 96 procent av landets befolkning pantar sina burkar och flaskor. Bara under december månad pantas det mer än 140 miljoner burkar och PET-flaskor. Att gå och panta borde vara ett trovärdigt sätt att ”lura barnen” på julafton, säger Katarina Lundell, kommunikationschef på Pantamera/Returpack.

Hållbara jultraditioner

För att inspirera fler tomtar att gå och panta på julafton lanserar Pantamera en reklamfilm på temat som just nu rullar i TV, på bio och i digitala kanaler.

– Dessutom kan det vara en bra tidpunkt att samla ihop panten när jullunchen är avdukad. En pantande tomte kanske också kan inspirera till lite mer hållbara traditioner, säger Katarina Lundell.

Se filmen här: https://youtu.be/FIqzNrbSyJs

Pantamera drivs av Returpack AB för att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Vi arbetar för att säkra ett effektivt, hållbart och tillgängligt pantsystem. Målet är att 90 procent av alla burkar och PET-flaskor ska återvinnas. Huvudkontoret, liksom fabriken ligger i Norrköping. Här tar vi varje år emot närmare 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu/


Om Returpack - Pantamera

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu


Kontaktpersoner

Katarina Lundell
Marknad- och kommunikationschef
Katarina Lundell
Sara Barthelson Riismark
Kommunikationsansvarig
Sara Barthelson Riismark
Carita Classon
Produktchef
Carita Classon
Lovisa Lannerstedt
Projektledare Kommunikation
Lovisa Lannerstedt