Vi kammade hem det finaste priset i den finaste kategorin på 100-wattaren! I Kategorin Långsiktigt tävlar bidrag som använt ett sammanhållet kommunikationskoncept för att påverka varumärket och affärsnytta under minst tre år. Bland de nominerade fanns bland andra Barncancerfonden, Vattenfall, McDonalds och ATG och i juryn satt framstående personer inom kommunikationsbranschen.
100-wattaren är en tävling i mätbara resultat på kommunikationsinsatser. Tävlingen har arrangerats sedan 1990 och belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt för uppdragsgivaren. 100-wattaren handlar om kommunikationsinsatser som skapar påvisbart värde genom att påverka målgruppens beteende, och därmed uppdragsgivarens verksamhet, i önskad riktning.
"Det finns reklam som tar en så självklar plats att man inte ens tänker på den som reklam. Den blir en del av vår vardag och av det som vi alla förhåller oss till. Den suddar ut gränser mellan varumärken, underhållning och popkultur. Årets 100-wattare levererar den typen av kommunikation om och om och om igen. Det är imponerande och minst sagt väldigt effektfullt. En värdig vinnare i en mycket tuff finalomgång som får oss alla att trallande, nynnandes och med ett garv vilja panta mera och mera och mera".
- Så lyder juryns motivering till vår 100wattare i kategorin 'Långsiktigt'.
Kampanjen summeras också så här:
”Genom att bibehålla koncept och den tydliga målsättningen att påverka målgruppens attityder till pant med hjälp av musik och humor som ger något tillbaka till målgruppen, har Pantamera lyckats skapa bättre resultat år efter år. Inte bara när det kommer till hur kampanjerna tas emot, utan även i en faktiskt effekt genom att allt fler burkar och PET-flaskor pantas. Med hjälp av ständig utveckling i medieval, och aktiveringar kring konceptet samt en anpassning till utvecklingen i mediekonsumtion och populärkultur har vi fortsatt vara relevanta för den unga målgruppen."
Vi är så stolta! Priset delas ut till Pantamera och våra byråer Granath och Scream och produktionsbolaget Storyfire som alla varit med och bidragit till det lyckade, roliga och framgångsrika koncept som Pantamera-kampanjen är.
Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 2,4 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu