2015-06-09 11:08Pressmeddelande

Pantamera är stolt huvudsponsor till Svensk Innebandy

null

Returpack som driver Pantamera inleder nu ett samarbete med Svensk Innebandy genom att gå in som huvudsponsor. Samarbetet handlar om att tillsammans skapa möjligheter för dagens och morgondagens innebandyspelare att ta ansvar för ett hållbart samhälle, genom att öka medvetenheten i frågor om hållbarhet och återvinning, och pantning i synnerhet.

– Samarbetet med Svensk Innebandy är en viktig del i vår långsiktiga satsning på barn och ungdomar, en av våra viktigaste målgrupper, säger Bengt Lagerman, vd på Returpack.

Samarbetsavtalet är skrivet på två år med option på ytterligare förlängning. Avtalet bygger på en gemensam värdegrund där likabehandling, jämställdhet och individuell utveckling står i fokus.

– Vi har flera gemensamma nämnare som både vi och Returpack står bakom och drivs av. Därför känns det oerhört spännande att vi nu ska samarbeta, säger Göran Harnesk, generalsekreterare för Svensk Innebandy.

Pantamera-serierna
Från och med säsongen 2015/2016 döps distriktsserierna för unga mellan 12-18 år runt om i landet till Pantamera och Returpack kommer att på olika sätt finnas med i anslutning till matcher och aktiviteter. Dessutom ska Returpack och Svensk Innebandy tillsammans bygga en digital plattform som ska samla innebandyungdomar. Förutom engagemanget på serienivå kommer Returpack även vara representerade runt landslag och elit för att bygga ambassadörskap.

Näst största lagsporten i Sverige Innebandyn är utövarmässigt Sveriges största inomhussport med sina 120 000 licensierade spelare och är dessutom näst efter fotbollen den största lagsporten i landet. Sammanlagt spelar över 500 000 svenskar innebandy i någon utsträckning. Medelåldern på de licensierade spelarna är 15,6 år.

– Att samarbeta med svensk idrott känns viktigt för oss eftersom vi inom idrotten möter både nya och gamla panthjältar. Vi är stolta över att bidra till det svenska idrottsundret, avslutar Bengt Lagerman.

Mer information och kontakt:

Rickard Andersson, produktchef vid Returpack, 0705-65 29 44
Göran Harnesk, generalsekreterare för Svensk Innebandy, 08-514 274 30

Pantamera drivs av Returpack AB för att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Vi arbetar för att säkra ett effektivt, hållbart och tillgängligt pantsystem. Målet är att 90 procent av alla burkar och PET-flaskor ska återvinnas. Huvudkontoret, liksom fabriken ligger i Norrköping. Här tar vi varje år emot över 1,6 miljarder burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu/


Om Returpack - Pantamera

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu


Kontaktpersoner

Katarina Lundell
Marknad- och kommunikationschef
Katarina Lundell
Sara Barthelson Riismark
Kommunikationsansvarig
Sara Barthelson Riismark
Carita Classon
Produktchef
Carita Classon
Lovisa Lannerstedt
Projektledare Kommunikation
Lovisa Lannerstedt