I drygt 30 år har vi i Sverige vant oss vid att panta våra burkar och senare även PET-flaskor för läsk, öl och vatten. Vårt svenska pantmärke har blivit en stark symbol för återvinning och hållbarhet och vi pantar mer och mer för varje år. För ett år sedan öppnade Returpack pantsystemet för frivillig anslutning av saftprodukter. Alla större aktörer inom saftsegmentet har valt att ansluta sina produkter under året och pantningen av saftflaskor ökar för varje månad.
I dagarna är det ett år sedan Returpack öppnade för saftproducenter att frivilligt ansluta sina plastflaskor till pantsystemet. Axfood var först ut att ansluta saftprodukter. Under året har även Orkla, Coop och nu senast ICA och Lidl tillkommit. Alla saftprodukter med pantmärke har ännu inte hunnit komma ut i butik, men redan nu finns ett 60-tal ute i handeln.
– Öppnandet av pantsystemet för frivillig anslutning av saft har fått ett väldigt positivt mottagande. Bland konsumenterna har det funnits en önskan om att kunna panta sina saftflaskor och nu när alla de större aktörerna har valt att ansluta sig till pantsystemet är det möjligt, säger Bengt Lagerman, vd på Returpack/Pantamera.
6 miljoner saftflaskor
Redan efter ett år har drygt sex miljoner saftflaskor med pantmärke sålts i butiker. Enligt Returpack pekar återvinningskurvan stadigt uppåt, även om det är för tidigt att presentera statistik för de senast anslutna artiklarna.
– Även om pant på saftflaskor varit efterfrågat av konsumenterna vet vi av erfarenhet att det tar tid att ta till sig ett nytt beteende. Vi ser dock att pantningsgraden ökar tillfredsställande, säger Bengt Lagerman.
Nytt pantrekord varje år
Förra året pantade vi i snitt 171 burkar och PET-flaskor per person i Sverige vilket gör oss till ett av de bästa länderna i världen på att panta. Hos Returpack/Pantamera jobbar man aktivt för att ständigt utveckla pantsystemet och uppmuntra fler att panta ännu mera.
– Vårt arbete är långsiktigt och jag är övertygad om att vi i framtiden kommer att bli ännu bättre på att ta tillvara på våra resurser genom återvinning. Vårt jobb handlar också om att ta ansvar för alla länkarna i pantkedjan – från pantögonblicket, via insamlingen och transporterna till dess att materialet kan bli till nya burkar och flaskor, avslutar Bengt Lagerman.
Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu