2010-03-22 08:00Pressmeddelande

På Talldungeskolan tävlar eleverna i miljö

Eleverna i klass 1A på Talldungeskolan lär sig just nu miljövinsterna med återvinning. De är nämligen med i Returpacks årliga tävling Pantresan. Målet är att vinna förstapriset – en klassresa till Kolmårdens djurpark. Men konkurrensen är stor, klasser ifrån hela Sverige deltar i Pantresan som hittills engagerat över 25 000 skolelever genom åren.

Pantresans syfte är att skapa ett intresse för återvinning och öka miljömedvetenheten hos barn. Ann Kylefalk är lärare för klass A1 på Talldungeskolan och det är första gången som hon deltar med sina elever i Pantresan.

– Eleverna tycker att Pantresan är jättekul och är väldigt engagerade. Det känns bra att kunna lära barnen hur vi kan värna om vår miljö. Tidigare i veckan har vi haft lektioner på miljötemat och tittat på två filmer. På måndag ska vi göra ett studiebesök på en pantstation, säger Ann Kylefalk.

Flera fina priser

Stämningen är på topp och kreativiteten flödar. Eleverna vill kamma hem förstapriset, en klassresa till Kolmårdens djurpark. Tio klasser kan även vinna en aktivitetscheck på 2000 kr och ytterligare 100 klasser får ett mindre tredjepris.

– Barnen är väldigt peppade på tävlingen! Alla har idéer om allt från pantburkstorn till filmer. Antagligen kommer vi att göra något med sång, mina elever är jätteduktiga på att sjunga. Vårt stora problem blir att bestämma oss för en idé, skrattar Ann Kylefalk.

Pantresan firar fem år

Det är nu femte året i rad som Returpack anordnar Pantresan och hittills har fler än 25 000 skolelever deltagit. Tävlingen ingår i Returpacks kontinuerliga arbete för att öka medvetenheten kring miljö och återvinning.

– Vi vill lära unga människor att ta miljöhänsyn redan i en tidig ålder. På så sätt hoppas vi kunna säkra vår framtida miljö. Pantresan har visat sig vara ett bra sätt att jobba på och varje år får vi positiv återkoppling från lärare runt om i landet, berättar Katarina Lundell, marknadschef på Returpack.

Det går fortfarande att anmäla sig

Pantresan är öppen för alla svenska lågstadieklasser och det går fortfarande att anmäla sig. Tävlingsbidragen ska vara inne senast den 30 april och vinnarna utses i maj. Varje deltagande klass får undervisningsmaterial från Returpack och eleverna kan tävla med sina idéer på temat ”Varför ska man panta?”.

Anmälningsformulär och mer information finns på http://www.pantamera.nu/pantresan/.

 

För mer information kontakta:

Katarina Lundell, marknadschef Returpack

Tel: 011-19 19 82

katarina.lundell@returpack.se

www.pantamera.nu

 

Ann Kylefalk, klasslärare Talldungeskolan

Tel: 073-714 87 24

Ann.kylefalk@telia.com

Returpack ansvarar för pantsystemet av burkar och återvinningsbara plastflaskor i Sverige – ett system i världsklass. Företaget informerar om pantsystemet, administrerar ekonomin och samordnar återtagningen av pantförpackningar. Huvudkontoret, liksom fabriken där burkar och flaskor samlas, ligger i Norrköping. Returpack ägs av förpackningsindustrin, bryggerierna och handeln. www.returpack.se www.pantamera.nu


Om Returpack - Pantamera

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu


Kontaktpersoner

Katarina Lundell
Marknad- och kommunikationschef
Katarina Lundell
Bengt Lagerman
VD
Bengt Lagerman
Sara Barthelson Riismark
Kommunikationsansvarig
Sara Barthelson Riismark
Carita Classon
Produktchef
Carita Classon
Lovisa Lannerstedt
Projektledare Kommunikation
Lovisa Lannerstedt
Rickard Andersson
Strategisk marknadsförare
Rickard Andersson