2016-09-29 10:55Pressmeddelande

På lördag städar föreningarna Norrköping - #städamera

null

I samverkan mellan Pantamera, Städa Sverige och Norrköpings kommun genomförs för första gången städdagen Städa Norrköping på lördag den 1 oktober. Lokala idrottsföreningar gör en punktinsats för att skapa en renare stad. Resultat av skräpplockningen redovisas i form av ett sopberg på Tyska torget.

Närmare 400 personer från cirka 20 olika föreningar har anmält sig till den stora städdagen. Organisationen Städa Sverige har tidigare genomfört liknande städdagar i andra kommuner och på uppdrag från företag. Städa Sverige förser de deltagande föreningarna med handskar, plockare, påsar och tröjor. Efter att ha varit ute och plockat skräp i sina respektive områden samlas grupperna på Tyska torget för att bygga ett gemensamt sopberg.

– Det finns ett pedagogiskt syfte i att ha städdag. När man själv plockat upp skräp från marken är det mindre risk att man själv skräpar ner, säger Anton Hedlund, projektledare på Städa Sverige.

– Sopberget ger dessutom föreningsmedlemmarna och förbipasserande Norrköpingsbor en uppfattning om hur mycket skräp som hamnar på fel ställe, säger Lars Söderström, strateg på tekniska kontoret i Norrköpings kommun.

Norrköpings kommun arbetar aktivt mot nedskräpning, bland annat genom kampanjen #SnyggaretryggareNorrköping som har elitidrottsklubbar som ambassadörer, i år IFK Norrköping.

– Genom Städa Norrköping blir även breddidrotten ambassadörer för en renare stad. Min förhoppning är att det ska sprida sig till ännu fler Norrköpingsbor så att vi tillsammans tar ansvar för vår miljö, säger Karin Jonsson (C), kommunalråd, som även medverkar vid samlingen på Tyska torget.

Pantamera har sedan tidigare ett föreningssamarbete som gör det möjligt för föreningar att lämna in burkar och flaskor säckvis i stället för att panta dem en och en i mataffären. Under städdagen bjuder Pantamera föreningarna på korv med bröd och tar hand om den pant som de hittar ute i parkerna.

– Det ideella föreningslivet gör en viktig insats för miljön genom insamlingen av burkar och PET-flaskor, som vi självklart vill stötta. Vi är dessutom ett 25-tal personer från Pantamera som tillsammans med idrottsföreningarna beger oss ut i parkerna för att städa mera, säger Katarina Lundell, kommunikationschef på Returpack/Pantamera.

Hålltider

09-00-12.00 städning

12.00–13.30 samling och sopberg på Tyska torget

Upplysningar

Katarina Lundell
Titel: kommunikationschef Returpack/Pantamera
Telefon: 011-19 19 82

Lars Söderström
Titel: strateg, tekniska kontoret, Norrköpings kommun
Telefon: 011-15 19 83

Karin Jonsson (C)
Titel: kommunalråd
Telefon: 073-205 42 60

Anton Hedlund
Titel: projektledare på Städa Sverige
Telefon: 070-683 0873

Pantamera drivs av Returpack AB för att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Vi arbetar för att säkra ett effektivt, hållbart och tillgängligt pantsystem. Målet är att 90 procent av alla burkar och PET-flaskor ska återvinnas. Huvudkontoret, liksom fabriken ligger i Norrköping. Här tar vi varje år emot över 1,6 miljarder burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu/


Om Returpack - Pantamera

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu


Kontaktpersoner

Katarina Lundell
Marknad- och kommunikationschef
Katarina Lundell
Sara Barthelson Riismark
Kommunikationsansvarig
Sara Barthelson Riismark
Carita Classon
Produktchef
Carita Classon
Lovisa Lannerstedt
Projektledare Kommunikation
Lovisa Lannerstedt