2021-12-21 07:53Pressmeddelande

Över 350 000 pantkronor till Musikhjälpen

Lovisa Lannerstedt framför Kärlekens torg under Musikhjälpen
Foto: Crelle FotografLovisa Lannerstedt framför Kärlekens torg under Musikhjälpen Foto: Crelle Fotograf

När de insamlade pantpengarna i bössorna Pantamera med esporten och Maxa panten summeras kan Pantamera bara buga inför Sveriges generositet – över 350 000 kronor har skänkts till Musikhjälpen via dessa bössor.

- Pengarna kommer från burkar och flaskor som alla fantastiska panthjältar över hela landet valde att skänka till förmån för Musikhjälpen. Tillsammans maxade vi verkligen panten, säger Lovisa Lannerstedt, projektledare för Pantameras Musikhjälpen-satsning 2021.

Storsatsning på pantinsamling för Musikhjälpen

Musikhjälpen har en fin historia av att lyckas samla ett enormt engagemang från människor runt om i hela landet. Inte minst i den stad som får äran att vara värd för evenemanget. I år gick Musikhjälpen av stapeln i Norrköping - Pantameras egna kvarter och självaste panthuvudstaden.

- Vi valde att storsatsa med ett flertal aktiviteter och hög närvaro för att samla in pant till förmån för Musikhjälpen. Vi har haft en pantobil på Kärlekens torg, en turné bland stadens butiker för att samla in pant, pantamerabud på stan och en pantjour som hämtat pant hos kontor, arbetsplatser och privatpersoner. Dessutom bemannade vi vårt pantrum i Spiralen under hela veckan, berättar Lovisa Lannerstedt.

Sedan mitten av november har samtliga Pantamera Express-automater runt om i landet ställt om sina donationsknappar till förmån för Musikhjälpen. Redan innan Musikhjälpen startade hade donationerna från Pantamera Express passerat 40 000 kronor.

Pantamera med esporten

För femte året i rad arrangerade Pantamera insamlingskampanjen Pantamera med esporten, där stora aktörer inom esport tillsammans med gamers över hela landet donerat sina pantpengar till Musikhjälpen. De första aktiviteterna startade redan i början av året, bland annat genom Pantamera med esporten Talkshow på Youtube samt genom pantinsamling på evenemang som DreamHack Winter. Under torsdagen sändes Pantametras 12 timmar långa insamlingsstream live från DreamHacks studio, vilken Musikhjälpen besökte via länk. Pantameras ambassadörer - Streamern och Valorant-proffset Yacine Laghmari och Youtubern SampeV2 var också på plats i Norrköping under fredagen för att tillsammans med Viktor Leksell berätta om insamlingen och avslöja den totala summan, som till sist landade på över 200 000 kronor.

- Vi på Pantamera vill rikta ett stort tack till alla storpantare, pyttepantare, gamer-pantare, mysbralle-pantare – och alla andra som varit med och bidragit till Musikhjälpen, avslutar Lovisa Lannerstedt.

Lovisa Lannerstedt
Projektledare Kommunikation