2020-01-09 06:35Pressmeddelande

Över 18 miljoner till svenskt föreningsliv

Föreningskampen
Foto: ReturpackFöreningskampen Foto: Returpack

Pantameras miljötävling Föreningskampen är avgjord. I år delades segern i tävlingen av de halländska föreningarna Hasslövs IS och Glommens IF som båda lyckades samla in fantastiska 200 000 burkar och flaskor. Över 2 000 föreningar deltog i 2019 års upplaga av Föreningskampen, som totalt samlade in över 21 miljoner burkar och PET-flaskor vilket ger över 18,7 miljoner till Sveriges föreningsliv.

För sjunde året har Pantamera genomfört miljötävlingen Föreningskampen. I år deltog över 2 000 föreningar i tävlingen och tillsammans har de samlat in över 21 miljoner förpackningar. Allra flest förpackningar lyckades Hasslövs IS och Glommens IF samla in - fantastiska 200 000 burkar och PET-flaskor vardera! Förutom pantpengarna får de varsin check på ytterligare 15 000 kronor.

– Det är härligt att så många föreningar väljer att samla in pant som ett sätt att få in pengar till föreningskassan, samtidigt som de gör en fin insats för miljön. Att vi på Pantamera kan vara med och bidra till det engagemang som finns i svenskt föreningsliv känns riktigt bra, säger Rickard Andersson, produktchef för Pantamera på Returpack.

Tävlingen innebär att föreningarna får ersättning för samtliga burkar och PET-flaskor de samlar in – även för skadade och privatimporterade burkar som inte ger någon pant.

Både miljön och föreningskassan är vinnare

Årets Föreningskamp har inte bara gett klirr i föreningskassorna med över 18,7 miljoner kronor i insamlade pantpengar. Den insamlade panten motsvarar dessutom en koldioxidbesparing på 1 427 ton.

Sedan förra året har fler föreningar upptäckt fördelarna med att delta i Föreningskampen, och över 400 nya föreningar har anslutit sig. Konceptet har också fått större spridning och nu finns det deltagande föreningar över nästan hela landet.

Topp 10-listan:

1. Hasslövs IS, Hallands län, 200 000 förpackningar
1. Glommens IF, Hallands län, 200 000 förpackningar
3. Tvååkers IF, Hallands län, 193 100 förpackningar
4. Mora IK Ungdom, Dalarnas län, 184 400 förpackningar
5. Pingvin Rugby Klubb, Skåne län 178 650 förpackningar
6. Bua IF, Hallands län, 162 000 förpackningar
7. Stafsinge IF, Hallands län, 154 100 förpackningar
8. Ljungskile SK, Västra Götalands län, 153 600 förpackningar
9. HK Guldkroken, Västra Götalands län, 146 150 förpackningar
10. Tranås Aif:s Ishockey Förening, Jönköpings län, 143 000 förpackningar

Fakta: Sedan 2012 har Pantamera drivit ett insamlingskoncept riktat till föreningar i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Här finns mer information om konceptet: http://www.pantamera.nu/foreningar/ År 2013 genomfördes den första Föreningskampen.

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot omkring 2 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu