2023-01-18 06:45Pressmeddelande

Över 16,5 miljoner till svenskt föreningsliv

Sotenäs Fältrittklubb köpte en ponny för pantpengarna
Foto: Sotenäs FältrittklubbSotenäs Fältrittklubb köpte en ponny för pantpengarna Foto: Sotenäs Fältrittklubb

Pantameras miljötävling Föreningskampen är avgjord. I år delas vinsten i tävlingen av tre föreningar, som alla nådde över fantastiska 200 000 burkar och flaskor. De tre vinnarna är halländska Glommens IF samt Ljungskile SK och Sotenäs Fältrittklubb från Västra Götaland. Över 2 800 föreningar deltog i 2022 års upplaga av Föreningskampen, som totalt samlade in över 18 miljoner burkar och PET-flaskor vilket ger över 16,5 miljoner till Sveriges föreningsliv.

För tionde året har Pantamera genomfört miljötävlingen Föreningskampen. Under 2022 deltog över 2 800 föreningar i tävlingen och tillsammans har de samlat in över 18 miljoner förpackningar. Allra flest förpackningar lyckades de tre föreningarna Glommens IF, Ljungskile SK och Sotenäs Fältrittklubb samla in. De sprängde samtliga den makalösa gränsen på 200 000 burkar och PET-flaskor vardera! Förutom pantpengarna får de varsin check på ytterligare 15 000 kronor.

Pant möjliggjorde köp av ponny

Camilla Kristiansson från Sotenäs Fältrittklubb berättar att pantsamlandet lett till att de kunnat köpa in en ny ponny:
- Pantinsamlingen tillsammans med vinsten i Föreningskampen har gjort det möjligt att köpa in en ny häst till ridskolan. Pantsamlandet är viktigt för oss, både när det gäller miljöarbetet och de intäkter som insamlingen ger. Vi har samlat pant i många år och pengarna har bland annat gått till inköp av utrustning till hästarna och för att renovera klubbens café.

Tävlingen innebär att föreningarna får ersättning för samtliga burkar och PET-flaskor de samlar in – även för skadade och privatimporterade burkar som inte ger någon pant.

– Det är fantastiskt att så många föreningar väljer att samla in pant som ett sätt att få in pengar till föreningskassan, samtidigt som de gör en fin insats för miljön. Efter de tuffa pandemiåren med inställda cuper och sammankomster ser vi nu att aktiviteten är i gång igen ute i föreningarna, vilket känns riktigt bra, säger Carita Classon, produktchef för Pantamera på Returpack.

Ny smidig utbetalning av pantpengar

Pantamera implementerade en ny utbetalningslösning på storpantarautomaterna Pantamera Express förr ett par år sedan. En lösning som gör det möjligt både för föreningar att själva panta i storpantarautomaterna och få in pantpengen på sitt konto, och för vem som helst att skänka sina pantpengar till sin favoritförening, så länge den är med i Pantameras föreningskoncept.

– Föreningspantningen i Pantamera Express ökar för andra året i rad – det är en smidig lösning både för föreningarna själva och för deras supportar som vill stötta verksamheten. Vi ser att över 55 procent av alla föreningar som är med i vårt föreningskoncept antingen själva har pantat i en Pantamera Express eller fått pengar donerade till sig via en sådan automat, säger Carita Classon, produktchef för Pantamera på Returpack.

Utveckling av Föreningskampen ger fler vinnare

Under 2023 utvecklas Föreningskampen till en mer länsvis tävling, för att på så sätt göra det lättare för fler mindre föreningar att vinna.
– Att vi på Pantamera kan vara med och stötta det engagemang som finns ute bland svenska idrottsföreningar känns riktigt bra – och det är något som vi kommer fortsätta att utveckla vårt stöd till, avslutar Carita Classon, produktchef för Pantamera på Returpack.

Mer information om den uppdaterade Föreningskampen kommer inom kort att publiceras på pantmera.nu/forening

Topp 10, Föreningskampen 2022:

Vinnartabell riks Föreningskampen 2022

Topp 10, Föreningskampen 2022

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 2,4 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu

Carita Classon
Produktchef