Coronaåret 2021 har slagit hårt mot föreningslivet, inte minst ekonomiskt. Då blir extrainkomster som Pantameras miljötävling Föreningskampen ännu viktigare. Tävlingen har nu genomförts för nionde året och trots pandemin deltog över 2 000 föreningar under förra året. Sammanlagt samlades över 15 miljoner burkar och PET-flaskor in vilket gav över 13 miljoner kronor till Sveriges föreningsliv.
För andra året i rad är det den halländska föreningen Glommens IF som tar hem vinsten i 2021 års upplaga av Föreningskampen. De lyckades under året samla in fantastiska 191 250 burkar och flaskor och förutom pantpengarna får de en check på ytterligare 15 000 kronor.
– Pandemin gjorde 2021 till ännu ett tufft år för svenskt föreningsliv. Begränsningarna innebar färre sammankomster, cuper, matcher och lagaktiviteter – sammanhang där föreningarna kunde samla in pant. Att så många föreningar ändå valt att samla pant som ett sätt att få in pengar till föreningskassan och samtidigt göra en fin insats för miljön, är mycket glädjande, säger Rickard Andersson, strategisk marknadsförare på Pantamera/Returpack.
Tävlingen innebär att föreningarna får ersättning för samtliga burkar och PET-flaskor de samlar in – även för skadade och privatimporterade burkar som inte ger någon pant.
Under 2021 har Pantamera implementerat en ny utbetalningslösning på storpantarautomaterna Pantamera Express. En lösning som gör det möjligt både för föreningar att själva panta i storpantarautomaterna och få in pantpengen på sitt konto, och för vem som helst att skänka sina pantpengar till sin favoritförening, så länge den är med i Pantameras föreningskoncept.
– Vi kan se att över 50 procent av alla föreningar som är med i vårt föreningskoncept antingen själva har pantat i en Pantamera Express, eller har fått pengar donerade till sig via en sådan automat. Det är ett bra kvitto på att tjänsten uppskattas, säger Rickard Andersson.
Årets Föreningskamp har inte bara gett klirr i föreningskassorna med över 13 miljoner kronor i insamlade pantpengar. Den insamlade panten motsvarar dessutom en koldioxidbesparing på omkring 1 500 ton.
– Att vi på Pantamera kan vara med och bidra till det engagemang som finns i svenskt föreningsliv känns extra bra ett år som 2021. Föreningskampen är verkligen ett win-win-koncept som bidrar både till föreningslivet och miljön, avslutar Rickard Andersson.
Här finns mer information om Föreningskampen: https://pantamera.nu/sv/forening/
Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 2 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu