2017-03-21 07:49Pressmeddelande

Ökat engagemang för miljöinsatsen #städamera

null

Tillsammans med ett 70-tal idrottsföreningar runt om i Sverige lyckades #städamera plocka upp närmare 23 ton skräp under 2016. #Städamera är ett av fler lyckade samarbeten mellan Pantamera och idrottens miljöorganisation Städa Sverige. Det är nu klart att städningen av svenska utemiljöer fortsätter under 2017.

Samarbetet #städamera är en del i Pantameras satsning på ungdomar, idrott och miljö som passar bra in i de långsiktiga målen för att nå ökad återvinning.

– Vi har haft ett väldigt gott samarbete med Städa Sverige kring #städamera och det känns bra att vi nu förlänger samarbetet med ytterligare ett år, säger Katarina Lundell, marknadschef för Pantamera.

Stort engagemang

Under 2016 deltog 1 332 personer från 68 föreningar runt om i landet. Tillsammans plockades 892 säckar med totalt 21 ton skräp. Utöver detta genomfördes en städinsats i Norrköping - #städanorrköping – där 24 föreningar tillsammans med Returpack samlade in hela 2,5 ton skräp.

- Vi engagerade hela vårt företag i städningen av Norrköping, och vår personal deltog tillsammans med alla föreningar. Vi gjorde det som en gemensam och väldigt uppskattad aktivitet av alla på företaget, säger Katarina Lundell.

Fler städningar planeras

Nu under våren planeras städningar i varierande utemiljöer där städbehovet är stort. Till exempel naturområden, cykelvägar och i vattenmiljöer.

– Vi är väldigt nöjda med samarbetet så här långt, Pantamera är en naturlig partner och #städamera är ett sätt att öka återvinningen och miljömedvetenheten hos ungdomar. Behovet av städning är stort, vi vet att vi kan fylla tusentals fler säckar än vi gjort hittills - och med den här utökade satsningen känns chansen större att vi gör det. Vi välkomnar ännu fler partners som vill engagera sig i #städamera, säger Mats Wesslén, VD för Städa Sverige.

Bakgrundsfakta:

Pantamera/Returpack har haft ett mångårigt samarbete med Städa Sverige som i augusti 2016 förstärktes ytterligare med det nya projektet #städamera. Som namnet antyder syftar projektet till att städa ännu mer på platser där det finns behov och att få våra utemiljöer rena från skräp.

Städa Sverige är en av idrottsrörelsen helägd ideell organisation där ungdomar jobbar för miljön och projekten finansieras av näringsliv, kommuner eller andra organisationer. I över tjugo år har Städa Sverige engagerat ungdomsidrotten med att förbättra den svenska miljön. Mest välkänd är städningen längs Sveriges vägar med ca 1 300 ton upplockat skräp per år.

För mer information:

Katarina Lundell, marknadschef Returpack, 070-564 53 75

Mats Wesslén, vd Städa Sverige, 070-588 49 88

Anton Hedlund, projektledare Städa Sverige, 070-683 08 73

Pantamera drivs av Returpack AB för att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Vi arbetar för att säkra ett effektivt, hållbart och tillgängligt pantsystem. Målet är att 90 procent av alla burkar och PET-flaskor ska återvinnas. Huvudkontoret, liksom fabriken ligger i Norrköping. Här tar vi varje år emot omkring 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu/

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot över 1,8 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu

Carita Classon
Produktchef